Stvořené na míru přímo pro ostravské podmínky a s prosklenou střechou ve druhém podlaží. Takové jsou nové tyrkysové doubledeckery vyrobené ve Španělsku, jejichž dodávku zpozdila pandemie Covid-19 a odstávka španělského závodu. Dopravní podnik Ostrava (DPO) s nasazením dvou doubledeckerů počítal pro začátek letošní turistické sezony, situace ve světě ale tyto plány oddálila.

Nyní jsou oba doubledeckery v závodu společnosti Scania v Paskově, kde čekají na instalaci palubního, odbavovacího a kamerového systému a takzvaný homologační proces, aby mohly vyrazit do provozu na silnicích. DPO si je převezme přibližně za dva měsíce.

Zvenčí se lesknou novotou, vevnitř ještě chybí doladit poslední detaily, odlepit pásky, napojit kabely, uklidit kartony a schovat obří rezervu. Už nyní je ale jasné, že z dvou nových doubledeckerů se stane ostravská atrakce. Jezdit budou na lince č. 88 mezi Dolními Vítkovicemi a zoo, a to o prázdninách, českých a polských státních svátcích a víkendech. „Pro všední dny je budeme nasazovat i na jiných linkách nebo budou k dispozici pro objednávkovou dopravu,“ sdělil ředitel DPO Daniel Morys

IDEÁLNÍ PRO OSTRAVU

V Paskově prozatím zůstanou v rukou techniků, kteří dokončí jejich připravenost. „Autobusy pohání devítilitrový plynový motor, pětiválec o síle 320 koní, a mají automatickou převodovku ZF. Je to osvědčená kombinace, která je uvnitř mnoha autobusů v tomto regionu a věříme, že pro tento typ provozu bude motor nejvhodnější jak svým výkonem, tak nízkými emisemi,“ popsal doubledeckery Deníku Viktor Tamayo, zástupce společnosti Scania.

Dvoupatrové autobusy mají pohon na CNG, jsou čtyři metry vysoké, mají klimatizované spodní podlaží a ve vrchním podlaží s prosklenou střechou se dají zcela otevírat postranní okénka. Do autobusu se vejde 80 lidí, přičemž 68 míst je určeno k sezení – 13 v dolním podlaží a 55 v horním. DPO za ně zaplatil celkem 28,6 milionu korun.

„Tyto autobusy jezdí mimo jiné ve Francii nebo ve Španělsku, kde se vyrábějí. Někde jsou nasazovány na klasické linky, někde na vyhlídkových trasách,“ doplnil Tamayo. Ostrava se stane prvním městem v České republice, kde budou nasazovány na běžné lince.