V ekologizaci veřejné dopravy byl Havířov průkopníkem. V počátcích datovaných na červenec 1991 se jednalo o autobusy, u kterých byly dieselové motory přestavovány na plyn. Jeden autobus na plyn jezdil dokonce pravidelnou linku do Popradu. Teprve později začali výrobci dodávat autobusy v plynových verzích.

Ilustrační foto.
Do práce sdíleným elektroautem? Možná už brzy

I elektrobusy

V současné době jezdí v Havířově více než 50 autobusů na plyn a další brzy přibudou. Město s dopravcem prodloužilo smlouvu, která je podmínkou pro účast v dotačním programu.

„S využitím dotace obnovíme vozový park používaný pro městskou hromadnou dopravu 15 novými autobusy. Všechny budou nízkopodlažní, z toho 12 s pohonem na stlačený zemní plyn, tři na elektropohon. Investice bude činit celkem 106 milionů korun, z čehož 78 milionů bude dotace,“ vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Vůbec poprvé budou ulice křižovat elektrobusy. Ty by měly být nasazena přelomu nebo začátku roku. Zkoušky elektrobusů se sice už ve městě konaly, z nákupu však sešlo kvůli vysoké pořizovací ceně. Díky dotaci bude pořízení příznivější a následný provoz vyjde dopravce a tím i město, které je jeho akcionářem, levněji.

Motorový prostor autobusu s pohonem na zemní plyn.
V kraji přibude autobusů na plyn, po vzoru Havířova

Konec dieselů

Po doplnění vozového parku MHD Havířov už nebudou používány autobusy s naftovými motory. „Takových vozů máme pět nebo šest a díky modernizaci budou v průběhu roku z provozu vyřazeny,“ potvrdil Vyvial.
Cestující se mohou těšit na další novinky v MHD. V autobusech bude možné platit platebními kartami a přibudou i chytré zastávky s informacemi o příjezdech spojů v reálném čase.

Den elektromobility v Třinci.
Třinec má 10 elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v ČR