Zdroj: Youtube

Přestože některé drobné vybavení ještě schází, hřiště je hotovo a může začít sloužit školám i veřejnosti. Oficiálně bude hřiště zpřístupněno 15. července. Provoz bude zajišťovat Správa sportovních a rekreačních zařízení.

„Okamžitě po kolaudaci bude hřiště zprovozněno. Provoz bude celotýdenní. Předpokládáme, že školy budou mít zájem o dopolední využití, odpoledne a o víkendech bude přístupné veřejnosti. Nejmenším dětem kola půjčíme, starší si přijedou na svých. V provozní době bude v zařízení správce. K dovybavení hřiště ještě doplníme stojany na kola, lavičky pro odpočinutí návštěvníků nebo nápojový automat," vysvětlil ředitel městské společnosti Václav Wicher.

Hřiště bylo vybudováno na ploše, která dříve sloužila jako depo závodních strojů automobilových závodů Havířov - Šenov, jako autoburza a v poslední době na ní byla motokárová trať. Tra je nyní přesunuta opodál.

Pro stavbu hřiště město počítalo s částkou až 20 milionů korun. V soutěži firem se však podařilo částku snížit téměř o pět milionů. Většinu navíc pokryje evropská dotace. „Z celé vynaložené částky se nám 85 procent podařilo pokrýt dotací," řekl hospodářský náměstek primátora Ivan Bureš.

Přestože je hřiště poměrně rozsáhlé, stále je to jen napodobenina a nelze od něj očekávat úplně reálnou podobu dopravní situace. K výuce však nabízí mnoho důležitých situací pro chodce, cyklisty i řidiče motorových vozidel.

Hřiště obsahuje chodníky, cyklostezky, přechody pro chodce, klasické křižovatky bez značení, se značením i pro řízení policistou. Nechybí křižovatka se semafory, malá okružní křižovatka a železniční přejezd se světelnou signalizací. Dopravní situace pamatuje také na jednosměrné ulice, zákazy vjezdu, parkoviště, krajnice či připojovací pruhy.

Potřebná dopravní výuka

Nové výukové centrum chválil primátor Havířova Daniel Pawlas: „Vybudovat dopravní hřiště na takové úrovni byl dobrý počin. Zvláště u dětí je kvalitní dopravní výuka nutná."

Podle názoru prvních návštěvníků při slavnostním otevření je hřiště až přeznačkováno, ale také navrhovali, že by mohlo obsahovat ještě například situaci, kdy cyklisté mohou vjíždět v protisměru do jednosměrky, protože takových situací ve městech přibývá.
K výuce však bude sloužit také učebna v provozní budově. Tam je také sociální zázemí a garáž se zaparkovanými koloběžkami a jízdními koly pro výuku předškoláků a školáků.

Spokojení jsou také policisté, kteří vědí, jak to na silnicích vypadá a denně řeší dopravní nehody. Na hřiště se přišli podívat zástupci obvodních oddělení i dopravní policie. „My jako policisté samozřejmě nové dopravní hřiště vítáme. Malé děti se tady naučí základy, a ti starší, včetně dospělých, si mohou své vědomosti bezpečně opakovat," připomněl policejní mluvčí a preventista Miroslav Kolátek.

„Zcela jistě najdeme způsob, jak hřiště využít i v nějakém našem preventivním programu pro děti. Už v minulosti jsme využívali menší dopravní hřiště v centru města," reagoval zástupce ředitele městské policie Daneš Skulina.

Nevhodné místo

Kritikům se nelíbí, že hřiště je v nevhodné lokalitě. Vytýkají blízkost frekventované silnice a prašného provozu betonárny. Nelíbí se jim ani to, že návštěvníci na kolech se na hřiště musí dopravit po silnici v hustém provozu a pěší to mají daleko od zastávky MHD.

Radnice argumentuje, že ve městě není jiný vhodný prostor a pro školy zajistí autobusovou dopravu, podobně, jako je dopravuje na bazén k výuce plavání.