Pouhé tři dny od začátku tohoto týdne stačily k tomu, aby se na webu vymoly.cz objevilo na mapě České republiky pětadvacet silničních úseků, které jsou noční můrou pro každého řidiče. Unikátní anketa odstartovala již podruhé a organizátoři letos myslí také na nejpilnější silničáře.

Zapojit se do klání o nejhorší díru je velice snadné. Stačí si díry všimnout, což bývá i kvůli jízdě připomínající v některých případech projížďku po tankodromu, snadné, pak ji vyfotit a snadno vložit na stránky projektu. Od května bude navíc proces vkládání nových výmolů umožněn i majitelům chytrých telefonů. „Vloni jsme projektem Výmoly udělali nečekaný rozruch. Evidovali jsme stovky děr, z nichž desetitisíce zapojených lidí vybíraly ty nejhorší. Vybírat bylo z čeho, protože některé úseky silnic jsou skutečně ve velmi kritickém stavu,“ přiblížil autor projektu Petr Čaník s tím, že dalším cílem bylo zjednodušit komunikaci mezi silničáři a motoristy.

A tak přicházejí organizátoři s novinkou v podobě vyhlášení nejen Nejhorší díry, ale i Nejaktivnějšího kraje. „Pozornost se na silničáře soustředí zpravidla hned po zimě, kdy se objevují ty nejviditelnější díry. Je to pochopitelné, ale není to vůči silničářům vždy objektivní,“ upozorňuje Petr Čaník a poznamenává: „Proto upozorňujeme na aktuální výtluky až po určitém čase hájení.“ V pořadí druhá nejhorší díra v historii českých silnic tak bude zvolena v červnu, ale titul Nejaktivnější kraj (v opravách výmolů) bude znám až v listopadu. Vítězný kraj získá od Nadace pojišťovny Generali sto tisíc korun na další opravy.

Jedinečná mapa

Výmoly.cz tak přinesou ojedinělou analýzu aktuálního stavu tuzemských silnic, ukážou reakci jejich správců i rychlost oprav. Aktivitu organizátorů a novinky v letošním, druhém ročníku ocenil Milan Novák, náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje, který řekl: „Překvapil mě jejich přístup a snaha podat ucelenější přehled o stavu silnic. Jsem rád, že autoři projektu berou v potaz, že my, jako silničáři, jsme často v nezáviděníhodné situaci. Jsme omezeni financemi a technologickými limity.“

V prémiovém ročníku se Nejhorší dírou stala ta, která trápila řidiče na silnici druhé třídy v Rychvaldu na Karvinsku, a upozornil na ni fotografií Rudolf Schüler. Společně s ní se v loňské anketě objevilo dalších pět set výmolů z celé země. Podaří se bedlivým řidičům vysokou laťku letos překonat?