Nedílnou součástí štědrovečerní večeře bude bramborový salát, který se objeví na talířích 94 procent Čechů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK.Že obyvatelé naší republiky v případě vánočních ryb upřednostňují kapra, potvrzují i oslovení obchodníci.

„Podle zkušeností z našich prodejen zákazníci jednoznačně preferují tradičního kapra a jeho díly. V prosinci se prodá až 90 procent z celoročních prodejů této sladkovodní ryby. Trendem poslední doby se stává pohodlný nákup porcovaného kapra. Zároveň ale můžeme potvrdit, že před svátky roste zájem i o další ryby − typicky o lososa, ze sladkovodních pak o pstruha, tolstolobika či sumce,“ uvedla Barbora Vanko, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje prodejny Albert a Hyperalbert. Jak doplnila, o Vánocích lidé nakupují i mořské plody, jako třeba krevety a slávky.

Mluvčí Lidlu Zuzana Holá odpověděla, že ve srovnání s minulým rokem zaznamenávají prodejny zmíněného obchodního řetězce výrazný nárůst poptávky o ryby.

„Podle našich zkušeností mají zákazníci celoročně největší zájem o lososa (filet) a pstruha. Před Vánocemi tak u těchto druhů očekáváme až několikanásobný nárůst poptávky. Kromě ryb ve stálé nabídce (losos, pstruh, candát) pak před Vánocemi nabídneme ještě čerstvého kapra − půlky, které jsou podle zkušeností z minulých let u zákazníků oblíbené díky následné snadnější přípravě,“ sdělila mluvčí Lidlu.

V Globusu před Vánocemi vzrůstají prodeje ryb a mořských plodů každým rokem několikanásobně.

„Prvenství si před Vánocemi v prodejích stále drží český kapr, ale v posledních letech ho v prodejích dotahuje losos díky své nekomplikované chuti a snadné konzumaci. Na vzestupu je však například i tuňák, tedy další ryba bez kostí. Zaznamenáváme i výrazně rostoucí poptávku po vyfiletování kapra, pstruha, mořského vlka nebo pražmy,“ vysvětlila mluvčí Globusu Pavla Hobíková s tím, že v souhrnu se dá říci, že kapr na své oblibě neztrácí, ale mořské ryby a plody oslovily jinou skupinu konzumentů. Proto segment ryb rok od roku roste kontinuálně, aniž by některá kategorie ztrácela.

Z průzkumu společnosti GfK vyplývá, že čerstvou rybu nakoupí během roku zhruba polovina českých domácností alespoň jedenkrát. „Průměrná kupující domácnost si nějakou čerstvou rybu dopřeje zhruba 4x do roka. Vánoční sezona je výjimkou. Ta je pro čerstvou rybu, zejména českého kapra, nesmírně důležitá. Přes určitý pokles jejich důležitosti tvoří prosincové nákupy u čerstvých ryb více než 40 procent celkového ročního nakoupeného objemu. V prosinci si do košíku dá čerstvou rybu zhruba třetina českých domácností, pro necelé dvě třetiny z kupujících je touto čerstvou rybou kapr,“ upřesnila manažerka společnosti GfK pro vztahy se zákazníky Vladimíra Šebková.

„Pojďte ochutnat pejska. Naloženého, naporcovaného. Můžeme ho i vykuchat a koupíte si jej,“ haleká na okolí fingovaný prodejce vánočních psů před Novou Karolinou v centru města.
Pes v rukou aktivistů jako nástroj k ochraně kaprů