Také již vybralo zhotovitele dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (EIA) pro záměr stavby přeložky silnice I/11 Havířov – Třanovice. Současně také zveřejnilo vizualizaci velkého kruhového objezdu, jak bude vypadat po úpravě, a také celou trasu obchvatu.

Zdroj: Youtube

Pod kruháčem rovně

Vizualizace velkého rondelu při obchvatu Havířova.Vizualizace velkého rondelu při obchvatu Havířova.Zdroj: se svolením ŘSD

Velká změna čeká „vstupní bránu“ do města - velký kruhový objezd. Silnice od Ostravy bude nově vedena sníženým profilem pod současnou okružní křižovatkou a na Orlovskou ulici se tak doprava od Ostravy napojí přímo. Obchvat pak bude pokračovat v trase Orlovské ulice, vznikne několik nových okružních křižovatek, vyrostou mosty a nadjezdy.

Heimstaden Havířovská desítka.
Tipy na Karvinsku: házenkáři proti Vídni, běh ulicemi Havířova a také dýně

V Těrlicku má nová silnice vést půl kilometru pod zemí. Plánovaný úsek silnice I/11 mezi kruhovým objezdem v Havířově a napojením na dálnici D48 u Třanovic měří skoro 20 kilometrů. Rozhodnutí EIA by pak mohlo být známo v první polovině roku 2025. Kdy a zda vůbec se začne obchvat stavět, ještě není definitivně rozhodnuto.

Tranzit mimo město

Obchvatem se podle investora, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, zvýší v centru Havířova bezpečnost, sníží intenzita dopravy a tím i hlučnost, prašnost a riziko dopravních nehod. Nová silnice má navíc zajistit odpovídající napojení celého regionu na dálnici D48, zásadně odlehčí dopravnímu zatížení na silnicích II/475, respektive II/474, vyvede z centra Havířova tranzitní dopravu od odbočky na Šumbark až po Životice a řidičům se výrazně zkrátí cestovní doba.

Nádražní ulice v Těšíně.
Dopravní peklo v centru Českého Těšína. Nádražní ulice bude zavřená

„Obchvat by pro Havířov znamenal velkou dopravní úlevu. Například jen přes Bludovický kopec nyní denně projede 18 tisíc aut, v případě obchvatu by to bylo minimálně o sedm tisíc aut méně,“ říká primátor Havířova Josef Bělica.

Vizualizace mostu při obchvatu Havířova.Vizualizace mostu při obchvatu Havířova.Zdroj: se svolením ŘSD

Část místních z Životic novou silnici nechce

Proti trase nové silnice se zvedla vlna nesouhlasu ze strany části obyvatel havířovské části Životice a obce Těrlicko, kde by nová silnice zásadně změnila ráz krajiny.

Podrobné informace k jednotlivým etapám na informačních letácích ŘSD najdete pod článkem.

Plán na výstavbu silnice I/11 Havířov–Třanovice kritizuje například sdružení Olza Pro, jehož členům vadí, že při stavbě silnice budou narušena pietní místa – pomníky obětí řádění gestapa v roce 1944. Představitelé sdružení se už obrátili o pomoc na Ministerstvo kultury se žádostí o prohlášení pietních míst za kulturní památku. Tím by toto území získalo ochranné pásmo. Navíc by byla zničena část jablečných životických sadů.

Město plánuje rekonstrukci náměstí Republiky. Zároveň umožnilo lidem hlasovat, zda chtějí dominantu zvanou kyvadlo zachovat, či ji odstranit.
Havířované jásají, kyvadlo z náměstí zmizí. Lidé ho nechtějí, rozhodli v anketě

Proti trase obchvatu jsou také zástupci spolku Životice sobě, s nimiž se společně snaží zabránit stavbě v předkládané trase také vedení sousední obce Těrlicko. Argumentem je nepotřebnost této silnice a v některých lokalitách zničující vliv na životní prostředí.

Stavět by se mohlo za čtyři roky

Město záměr dostavby obchvatu Havířova a komplexní přístup zhotovitele stavby Ředitelství silnic a dálnic podporuje, protože zjednodušuje dopravu a dává nám další možnosti rozvoje centra města, ať už se jedná o cyklodopravu nebo pěší bulvár,“ uvedl náměstek pro investice a chytré město Bohuslav Niemiec.

Autoškola, ilustrační foto.
Soud uzavřel případ autoškol z Ostravy a Havířova. Hloupě podváděly

Pokud vše půjde podle plánu, se zahájením stavby se počítá v roce 2028.