VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači ostatního zboží v prodejnách PRODEJCE/KYNĚ NÁHRADNÍCH DÍLŮ PRO NÁKLADNÍ VOZY. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A16 z:24/1/2018 a:21/5/2018, Práce na HPP, pracovní doba pondělí až pátek 8.00-16.30 hod., Pro naši provozovnu v Zelinkovicích hledáme kolegu/gyni na pozici prodejce náhradních dílů pro nákladní vozy., Pracovní náplň:, - prezentace a prodej sortimentu stávajícím a novým zákazníkům, péče o stávající klientelu, komunikace se zákazníky, poskytování odborných informací, - objednávání a prodej dílů, vyhledávání dílů prostřednictví elektronických katalogů, - práce s firemním programem PREMIER, - aktivní rozvoj obchodních aktivit u stávajících i nových zákazníků, zpracovávání obchodních nabídek a vyjednávání obchodních podmínek u zákazníka, komplexní péče o klíčové klienty, - zpracování objednávek od odběratelů, každodenní přímý kontakt se zákazníky (osobní, telefonický, emailový) , - orientace ve skladu náhradních dílů, příjem a výdej zboží ve skladu, příprava na expedici zboží přepravními službami, řešení reklamací., Požadujeme:, - SŠ vzdělání s maturitou, - dobrá znalost práce na PC (MS Office, Internet, Outlook), - ŘP sk.B, - technická orientace, - komunikační schopnosti, flexibilita, samostatnost a smysl pro týmovou spolupráci, loajálnost a vysoké pracovní nasazení, požadujeme předchozí praxi s prodejem náhradních dílů na nákladní vozy, podnikavou osobnost s chutí se rozvíjet. , Nabízíme:, - motivující finanční ohodnocení, - zaměstnanecké výhody (stravenky, příspěvek na životní pojištění), - prostor pro seberealizaci, profesní a osobní rozvoj., Životopisy zasílejte na e-mail: info@prekos.net. Pracoviště: Prekos ats s.r.o., Příborská, č.p. 38, 739 42 Frýdek-Místek 8. Informace: Kontakt e-mailem, +420 558 621 123.

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 18 810 Kč

Specialisté v oblasti hospodaření s majetkem státu a organizací Úředník/ce - referent/ka na úseku údržby a oprav budov v majetku města. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18810 kč, mzda max. 28320 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Městský úřad Vratimov, , Předpokladem pro vznik pracovního poměru je splnění kritérií obsažených v ustanovení § 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů., , Požadavky:, - Dosažené vzdělání: úplné středoškolské vzdělání se stavebním nebo technickým zaměřením, nebo vysokoškolské vzdělání se stavebním nebo technickým zaměřením, , - Požadovaná délka praxe: u stavebního zaměření se nevyžaduje, u technického zaměření minimálně 2 roky ve stavebnictví, , - Řidičský průkaz: skupina B, , - Další požadavky: , znalost zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, orientace v dozorování realizace staveb, orientace v zadávání veřejných zakázek , dovednost pracovat na PC (Microsoft Word, Microsoft Excel, Internet), ochota dále se vzdělávat, vysoké komunikační schopnosti, , Doklady, které uchazeč přiloží k přihlášce: - životopis, ve kterém se uvedou údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech, - výpis z evidence Rejstříku trestů (ne starší než 3 měsíce), - ověřenou kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání, - osobní dotazník, - kopii řidičského průkazu, , Přihláška musí obsahovat: , - označení výběrového řízení, - jméno, příjmení, titul , - datum a místo narození, - státní příslušnost, - místo trvalého pobytu, - číslo občanského průkazu, - telefonní kontakt, - datum a podpis, , Přihláškou se rozumí samostatný doklad, nelze ji nahradit údaji uvedenými v životopise, apod., , Písemnou přihlášku a výše požadované doklady uchazeč doručí v zalepené obálce v termínu nejpozději do 13. června 2018 do 17:00 hodin na Městský úřad Vratimov, Frýdecká 853, 739 32 Vratimov.. Pracoviště: Město vratimov, Frýdecká, č.p. 853, 739 32 Vratimov 1. Informace: Renáta Mičulková, +420 595 705 952.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK (ZamK). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: A02 z:29/11/2017 (ZamK) a:18/5/2018, Výkon práce Frýdek-Místek a okolí. Není-li uchazeč vyučen v oboru, je nutná praxe zedníka., Kontakt osobně v čase 09-15 hod. (po telefonické domluvě), telefonicky v čase 8.00-16.00 hod., e-mailem - kontakty viz výše.. Pracoviště: Tomeček bau s.r.o. - prac. frýdek, horymírova 581, Horymírova, č.p. 581, 738 01 Frýdek-Místek 1. Informace: Karla Juřenová, +420 733 193 326.

Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 120 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři OBRÁBĚČ KOVŮ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A16 a:2/5/2018, Pracovní doba pondělí až pátek 6.00-14.30 hod. a 14.30-22.00 hod., Požadujeme: , - vyučení v oboru, 2 roky praxe, manuální zručnost, aktivní přístup, samostatnost, trestní bezúhonnost., Kontakt: , -telefonicky pan Mgr. Jaromír Hegar, tel. 773 184 365, e-mailem jaromir.hegar@lichnatrade.cz. Pracoviště: Lichna trade cz, s.r.o. - pracoviště sviadnov, K čističce, č.p. 638, 739 25 Sviadnov. Informace: Jaromír Hegar, +420 773 184 365.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Práce ve Slezské ulici v Třinci.

Slezská ulice v Třinci je nyní staveništěm

Videosouhrn 21. května 2018

Trojitá zlodějská bezostyšnost a uzamčení Beskyd před uhlobarony: videa dne

Policisté hledají svědky dopravní nehody ve Frýdku-Místku

K dopravní nehodě motocyklu Yamaha a osobního auta Škoda Fabia došlo 30. dubna okolo 14.35 hodin ve Frýdku-Místku na křižovatce ulic Frýdlantská a Čelakovského.

Bývalý obchoďák v Písku by využili i pro úřad

Centrum Písku prochází dokonalou proměnou.Vloni na travnaté ploše obec vybudovala parčík, novou tvář brzy bude mít budova hasičské zbrojnice. Vedení obce ale dělá vrásky opuštěná budova bývalého obchodu přímo naproti zbrojnice.

Senioři ve Frýdku-Místku budou mít nové centrum

Dlouhá léta senioři ve Frýdku-Místku marně vyhlíželi nové středisko, ve kterém by mohli soustředit své aktivity. Už za rok by se měli dočkat.

Šlechtična versus štokr a prohra siláka s malotraktorem: zhlédněte videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 19. až 20. května 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT