Hranici tří set tisíc odbavených cestujících v loňském roce překonalo ostravské Letiště Leoše Janáčka. Oproti roku 2014 jím prošlo o deset tisíc lidí více.

„Z pohledu České republiky Letiště Ostrava jako jediné regionální letiště a to ve srovnání s Brnem, Pardubicemi a Karlovými Vary zaznamenalo nárůst počtu přepravených cestujících," uvedl ředitel obchodu a marketingu letiště Robert Hruška. Doplnil, že počet cestujících se v loňském roce vyšplhal na 308 933, přičemž v pravidelné dopravě figurují linky do Prahy, Paříže, Londýna, Düsseldorfu a sezonní pravidelné charterové lety.

Co se týká letních destinací, lidé z Ostravy létali nejčastěji do Řecka, které zaznamenalo co do počtu odbavených cestujících sedmiprocentní nárůst, naopak Egypt, který však stále zůstává jednou z nejoblíbenějších destinací, propadl o téměř dvacet procent.

Linky do Amsterdamu a Helsinek

„Z hlediska výhledu na rok 2016, pokud nenastane neočekávaná situace, počítáme s pravidelnými linkami Praha, Düsseldorf, Paříž, Londýn. Vzhledem k současné situaci v Evropě však může dojít k poklesu počtu cestujících. Jednáme ale o linkách do Itálie a Irska. V roce 2016 počítáme v průběhu letní sezony s novou linkou do albánské Tirany. Další nabídka letních destinací a jejich frekvence budou známy v nejbližších týdnech," řekl Deníku Robert Hruška.

Doplnil, že vedení letiště aktuálně komunikuje prostřednictvím Krajského úřadu Moravskoslezského kraje s ministerstvem dopravy o uložení takzvaného závazku veřejné služby na destinace Amsterdam (s frekvencí pěti letů týdně) a Helsinky (třikrát za týden).

Vyjednávání „severských" linek potvrdil také hejtman kraje Miroslav Novák.

„Režim závazku veřejné služby je možné přirovnat třeba k provozu autobusů a vlaků, kdy případnou ztrátu provozu hradí kraj. Bohužel ministerstvo dopravy nám v tomto ohledu nejde vstříc. Naopak, nebojím se použít slovo obstrukce. Ptají se nás, proč lidé z kraje nevyužívají letiště v Praze nebo v Katovicích. I vzhledem k těmto komplikacím nejsme schopni říct, kdy by se nové linky mohly vůbec rozjet," uvedl hejtman.

Ostrava si vede dobře

Ostravskému letišti se dařilo i ve srovnání s tím brněnským. Tomu za loňský rok ubylo odbavených cestujících o dvacet tisíc. Jeho ředitel je však s výsledkem spokojený.

„Loňský rok považujeme pro Letiště Brno za úspěšný podařilo se udržet výkony v oblasti osobní i nákladní dopravy. Za největší úspěch považujeme otevření nové pravidelné linky do Mnichova, která od poloviny listopadu spojuje šestkrát týdně Brno s bavorskou metropolí a hlavně s letištěm Mnichov, kde se nabízí řada návazných letů do celého světa," sdělil Tomáš Plaček z Letiště Brno .