Město Krnov krátce před velkým požárem Karnoly zajistilo financování nákladného revitalizačního projektu a už dokonce vysoutěžilo i dodavatele prací. Bezprostředně po požáru se objevily nápady vyhlásit sbírku podobnou té, jaká se spontánně rozběhla po požáru památkového kostela v Gutech. Nejdřív je ale potřeba zodpovědět otázku: má smysl zachraňovat budovu, když v ní shořely ty nejcennější archivy, které představovaly paměť našeho kraje? Nestal se z Karnoly požárem běžný brownfield?

Požár národní kulturní památky v Krnově - budovy bývalé textilky Karnola.
Za požárem Karnoly je zřejmě úmyslné žhářství, policie shání svědky

To musí posoudit zaměstnanci krajského úřadu, kteří včera přijeli do Krnova společně s novým ministrem kultury Iljou Šmídem (ANO).

V části Karnoly, kterou nejvíc zasáhly plameny, byly uloženy přesně datované a pečlivě uspořádané archivy, vzorkovníky a katalogy látek, které se v našem regionu vyrobily za uplynulých 150 let. Nyní z nich zbyla jen hromádka neidentifikovatelných fragmentů. To nejcennější, čím se Krnov mohl chlubit v rámci Evropy, je pryč.

Vzhledem k tomu, že vyšetřování příčin požáru je stále v počáteční fázi, nechtěli vyšetřovatelé včera pustit na spáleniště fotografy ani kameramany a také byli zdrženliví při zveřejňování obrazových materiálů, které pořídili například zástupci města nebo hasiči. Jedním z těch, kdo se dostal do nejhůř zasažené části Karnoly, byl tajemník Městského úřadu Krnov Igor Kozelek.

„Pokud se z archivu látek něco zachovalo v takovém stavu, že to ještě má původní vypovídací hodnotu, je toho mizivé procento. Byl jsem tam s technikem, který mi vysvětloval, jak všechno prohořelo a propadlo. Nejdřív police a pak i stropy. To nejcenější, čím se mohl Krnov chlubit v rámci Evropy, je nenávratně pryč. Ty fragmenty už zřejmě nikdy nikdo nedokáže uspořádat,“ shrnul Kozelek své dojmy z první návštěvy v Karnole po požáru.

Kromě archivu tkanin byly chloubou Karnoly také stroje ponechané v takovém stavu, jak od nich dělníci v roce 1996 odešli. Na většině z nich zůstala i rozdělaná práce. „Tyto stroje s rozpracovanými vzory byly dalším pokladem. Plánovali jsme, že lidé do Krnova budou jezdit, aby viděli, jak se vyrábí textil stejně didaktickým způsobem, jak v pohádce o krtečkovi a kalkotkách,“ doplnil Kozelek s tím, že také většina strojů byla vážně poškozena. Ministr kultury připomenul, že v Moranskoslezském kraji oheň v krátké době pohltil už třetí významnou památku. „Je to podnět, abychom se více zabývali protipožární ochranou památek a zajištěním proti vandalismu a vykrádání, aby občané ve vašem kraji viděli, že nejsme ministerstvem kultury jen v Praze, ale i v regionech,“ řekl nový ministr kultury Ilja Šmíd, který svou první služební cestu v nové funkci směroval na spáleniště Karnoly pár hodin po dohašení požáru.

Na jednání s vedením města a prvním náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Lukášem Curylem Šmíd uvedl, že ministerstvo poskytne městu a kraji maximálně možnou pomoc při revitalizaci a obnově této památky.

Na tiskové konferenci sdělil vedoucí Územního odboru Bruntál Policie ČR Radovan Krygel, že v současné době v objektu Karnoly probíhá protokolární ohledání místa za účasti odborníků na požáry, a to v součinnosti s hasiči. Zdůraznil, že vyšetřovací verze zatím nejsou stanoveny a není stanoven ani způsob a vznik požáru. Po ohledání bude objekt předán městu, aby statik stanovil rozsah poškození. Následně budou přizváni odborníci památkové péče, kteří stanoví reálnou škodu.

Požár bývalé krnovské textilky Karnola vyvolal velký zájem médií. Přijel i nový ministr kultury Ilja Šmíd.
Vyhořelou Karnolu si prohlédl i ministr kultury Ilja Šmíd