Jste vystudovaný psycholog. Co jako takový děláte na záchrance?

Pracuji. Zdokonaluji v komunikaci například operátory, v případě potřeby se psychologicky věnuji našim pracovníkům. Vedu tým záchranářů, kteří se navíc u kolegů specializují na první psychickou podporu po mimořádně těžkých zásazích nebo u blízkých a pozůstalých na místě zásahu.

Lukáš Humpl se narodil v roce 1974 v Opavě a po maturitě na vojenském gymnáziu absolvoval kvalifikační zdravotnické studium a později i psychologii na Univerzitě Palackého. Od roku 1994 působil v opavské nemocnici jako psycholog a souběžně od roku 1996 ve zdravotnické záchranné službě, kde pracuje dodnes. Vyzkoušel si post operátora, záchranáře a teď působí jako psycholog a tiskový mluvčí. Bydlí v Opavě, je ženatý a má dvě děti.

Velmi nepříjemní mohou být u pacienta i ti zdraví, posedlí agresivitou. Setkávají se s nimi i vaši záchranáři?

Jistě a často bývají slovně napadáni nejenom ti v přímém zásahu. Velmi často s tím mívají zkušenosti i naši operátoři v telefonickém kontaktu. Přímo fyzické napadení je naštěstí už méně časté, každoročně tak do desítky případů, ale část jich provází i zranění.

Agresorů nebo zdravotníků?

Zdravotníků. V ožehavých případech mohou zvolit strategii ústupu, což jim doporučujeme, ale někdy, například v sanitce, se musejí o obranu alespoň pokusit. Ve výjimečných případech končí takové střety až pracovní neschopností napadeného zdravotníka.

Nemocnice se teď chlubí budováním heliportů. V opavském areálu je už dvacet let…

V souladu s potřebami moderní medicíny byl vybudován jako součást stavby objektu výjezdového střediska a ředitelství opavské záchranné služby. Znamená větší bezpečnost při přistání i vzletech vrtulníku, jeho posádky i pacienta, ale využíván bývá jen ve skutečně nutných případech s potřebou rychlého transportu. V méně nutných případech používáme sanitku, která pacienta dopraví z Opavy do Fakultní nemocnice Ostrava v přibližně stejném čase jako vrtulník. Ten totiž nečeká na místě. Nejdřív musí přiletět, pak počkat na naložení pacienta a teprve potom s ním odletět, kdežto sanitka může s pacientem odjet okamžitě. Po nově postavené „jedenáctce“ je v Ostravě skutečně velmi rychle.

Které roční období bývá pro záchranáře nejrizikovější?

Jak kdy. Obecně to za každého počasí bývají prázdninové měsíce, kdy nám pro úrazy stoupá zásahovost zhruba o patnáct procent. Pokud se k nim přidají vedra, kolapsy, záchvaty a zejména u seniorů srdeční příhody, pak až o celou třetinu. V zimě zase číhají úrazy při náledí a sportování, na jaře opravy ve výškách a na podzim pády ze stromů. Když to shrnu, tak úrazová sezona je v podstatě celoroční.

V létě přibývají i případy tonutí…

Bohužel. Někteří rádi plavou opilí, jiní přeceňují své síly, skáčou do neznámé vody a někdy tonou i vlivem zdravotních indispozicí. Zachránci jim po dopravení na břeh zpravidla odstraňují vodu z plic, což nemusejí, protože ta se vstřebává do krevního řečiště a nebrání dýchání. Před zahájením umělého dýchání by jim měli jen polohovat hlavu tak, aby volná voda mohla z úst sama vytékat. Tonoucí člověk však patří pokaždé do nemocnice, i tehdy, když byl po celou dobu resuscitace při vědomí.

Aktivita zachránců u zachraňovaných je stále diskutované téma…

Pacienti často přežívají právě díky iniciativě náhodných zachránců. Řetězec přežití výborně zafungoval například v Beskydech, kde v zimě lyžař během svého rehabilitačního pobytu vyrazil na sjezdovku. Neměl to dělat, při sjezdu dostal infarkt a zhroutil se na sněhu. První pomoc mu poskytla duchapřítomná lyžařka, krátce nato lyžující zdravotníci a následně už příslušně vybavená Horská služba. Převezla ho ze sjezdovky k silnici a předala přivolaným záchranářům, kteří ho po další odborné pomoci transportovali sanitkou na specializované pracoviště. Pravděpodobně díky tomuto záchrannému řetězci pacient přežil.

Pomáhají v tomto směru laikové profesionálům často?

Pro přežití pacienta bývá i okamžitá laická pomoc velmi důležitá, protože jeho stav hraje o čas. Nerad musím připustit, že se s ní profesionální zdravotníci pokaždé nesetkávají a důvodů je celá řada. Pro zrychlení pomoci už chystáme další nové možnosti.