Dávno tomu, co se lidé na přehradách vyhýbali jen spodním vírům či zrádným hloubkám. V dnešní době se plavci obávají především setkání s motorovým člunem nebo vodním skútrem.

Právě z toho důvodu se rozhodla Státní plavební správa (SPS) vymezit na nádržích v Těrlicku a Žermanicích bezpečné plochy, kam bude vplutí všech plavidel zakázáno. Na první ze zmiňovaných přehrad vytvoří navíc speciální zónu omezující rychlost lodí.

ZA PORUŠENÍ PRAVIDEL POKUTA

„Na vodních plochách dojde k vymezení bezpečných zón výhradně pro koupající, které budou ohraničeny žlutými bójemi a doplněny břehovými znaky zákazu proplutí. Za nerespektování tohoto nařízení bude řidičům plavidel hrozit několikatisícová pokuta,“ přiblížila situaci ředitelka SPS Klára Němcová.

Uvedla, že na Těrlické přehradě vzniknou plochy výhradně pro plavce u pláží Pacalůvka, u bufetu Oskar a u pláže pro vodní lyžování u Loděnice. V Žermanicích pak lodě nebudou moci vplouvat do zóny u autokempu Lučina a na opačném břehu k plážím u Horních a Dolních Soběšovic.

„Vedle oddělených zón pro plavce bude na Těrlické přehradě vymezena také plocha omezující rychlou jízdu plavidel, která budou moci touto částí nádrže projíždět jen v takzvaném výtlačném režimu (režim, při kterém se příď lodě nezvedá z vody – pozn. red.). Plavce tak už nebude ohrožovat nebezpečné vlnobití a sání,“ doplnila ředitelka SPS Klára Němcová s tím, že úprava se týká zdejšího úseku mezi levým břehem v lokalitě Lorischova zámku a pravým břehem v lokalitě pláž Rypien.

Nově přijatá opatření začnou na přehradách platit hned, co správce vodních ploch – Povodí Odry – umí-stí na hladiny a břehy nezbytná značení. Na Žermanicích už byly podle mluvčí povodí Šárky Vlčkové potřebné bójky a tabule nainstalovány.

Na Těrlicku by mělo být hotovo nejpozději v červnu. Jak Vlčková doplnila, ohraničené zóny pro plavce budou na nádržích platit vždy pro letní sezonu, tedy od května do října.

STAROSTOVÉ: ODDĚLIT ZÓNY JE ROZUMNÉ

Jako maximálně pozitivní krok vnímají opatření SPS o oddělených zónách starostové obcí, na jejichž katastru přehrady leží. Například podle starosty Těrlicka Martina Poláška mělo toto opatření vzniknout už před lety.

„Vytvoření zón pomůže zvýšit bezpečnost a jistotu pro všechny, kteří se na přehradě pohybují a jejich zavedení považuji za maximálně rozumné. O vymezení oddělených úseků pro plavce a plavidla jsme usilovali už v době, kdy vešla v platnost novela zákona o volném pohybu plavidel na vodních plochách. Bohužel, tehdy se zákonodárcům opatření zdálo zbytečné,“ uvedl starosta Těrlicka Martin Polášek.

Pozor! I na nafukovacím člunu musíte dodržovat pravidla

Stále oblíbenější plavení po vodních nádržích ve člunech s malými spalovacími nebo elektrickými motory má také pevně stanovená pravidla, a policisté mohou jejich dodržování kontrolovat.

Mohlo by se zdát, že odpočinková plavba v nafukovacím člunu, který pohání malý motor, nepodléhá žádným povinnostem, protože přece nejde o loď. Omyl. Nejde totiž o nafukovací lehátko, nebo člun v podobě dětské hračky.

Těrlická přehrada - Ilustrační foto
Také na tento nafukovací člun se vztahují pravidla stanovená zákonem. Foto: Deník/Libor Běčák

I malé nafukovací čluny jsou plavidla, na která se vztahují pravidla. Výčet povinností se odvíjí od velikosti plavidla, případně počtu osob. I malý člun musí mít vyvazovací lano o délce alespoň 5 metrů. Pokud není plavidlo vybaveno vesly, musí mít alespoň jedno pádlo. Povinností je také mít ruční pumpu či výlevku na vodu, kterou může nahradit houba.  

„Výstroj malého plavidla předepisuje příloha vyhlášky č. 334/2015 Sb., o vedení rejstříku malých plavidel a technické způsobilosti malých plavidel, převozních lodí a plovoucích zařízení k provozu na vodních cestách, ve znění pozdějších předpisů,“ sdělila Deníku ředitelka odboru kontroly a metodiky Státní plavební správy Katarína Koleničková.

Laik může mít problém rozlišit, zda jeho člun splňuje podmínky dané pro plavidla.

„Pokud jde o to, jak legislativa nahlíží na různé nafukovací čluny, které nepodléhají evidenci, není hranice pro jejich rozdílné posuzování nijak striktně stanovena. Problém je třeba nahlédnout minimálně ze dvou úhlů. Pro účely zákona se plavidlem rozumí „ovladatelné těleso určené k pohybu nebo stání na vodě, zejména za účelem přepravy osob a nákladu nebo nesení strojů a zařízení“. Z tohoto hlediska je malý dětský člunek spíše hračkou či pomůckou k zábavnějšímu koupání. Naopak člun pro dospělé osoby tuto definice zcela jistě naplňuje,“ vysvětlila Koleničková.

Nádrž Těrlicko je podle zákona sledovanou vodní cestou, na které lze očekávat určitou intenzitu plavebního provozu. Proto je třeba, aby plavidlo bylo patřičně vybaveno a současně i na jeho vůdce se pohlíží zcela bez ohledu na to, že k vedení plavidla do maximálního výtlaku 1000 kg, s motorem do výkonu 4 kW nebo s plachtou o ploše do 12 m2 není zapotřebí průkaz způsobilosti.