Zařízení je připraveno k provozu. „Zkušební provoz zahájíme 15. prosince, plný provoz by měl být zahájen od počátku příštího roku," potvrdil ředitel havířovské městské policie Bohuslav Muras.

Měřený bude úsek mezi světelnou křižovatkou Dělnické ulice s Mánesovou a U Stromovky a zastávkami u nemocnice. Aktivní měřený úsek motoristé poznají podle příčné bílé čáry na vozovce a kamer na sloupu veřejného osvětlení.

Rychlost se bude nyní měřit prozatím jen v jednom úseku, plánovány jsou ale další dva. Tím druhým bude stejný úsek n a Dělnické ulici v opačném směru a třetí bude na Těšínské ulici, ve směru do města mezi křižovatkou pod Bludovickým kopcem a křižovatkou s ulicemi 17. listopadu a Na Nábřeží.

Instalované úsekové měření bude fungovat na principu měření doby, za kterou vozidlo přesně vymezený úsek projede. Na jeho začátku je každé vozidlo vyfotografováno a stejně tak na jeho konci. Systém průběžně vyhodnocuje, které vozidlo projelo úsekem rychleji, než je povoleno. Vyhodnocený záznam složený z několika fotografií, data, času, doby průjezdu a vypočtené rychlosti uloží a odešle ke zpracování. Odesílání dat je automatické. Bezobslužné zařízení je schopno reagovat i na to, když vozidlo v úseku přejede do druhého jízdního pruhu.

Obelstít úsekový radar není složité. Důležité pro výpočet rychlosti je projetí oběma měřenými body. Asi nejsnadnější pomocí pro řidiče, kteří si vjetí do měřeného úseku uvědomí pozdě, je tak zpomalení nebo odbočení, v případě Dělnické ulice například do ulice Astronautů.

Mnozí lidé se domnívají, že právě proto není úsekové měření ideálním řešením. „Spíše to bude pro přespolní řidiče, kteří o tom nebudou vědět. Místní si rychle zvyknou a tím měřeným kouskem budou jezdit předpisově, zatím po jeho projetí mohou zase zrychlit. Lepší by byl klasický stacionární radar, který by se mohl čas od času přestěhovat na jiné místo," přemýšlel dotázaný motorista.

Diskuse o účelnosti se vedou také na internetu. „Nechápu, proč chtějí měřit rychlost v úseku, kde je možné odbočit do jiné ulice. Na Těšínské jsou v úseku dokonce semafory a auta tam často zpomalují také kvůli přechodu pro chodce," zní častý nechápavý názor.

Diskriminace automobilistů

Jiný diskutér zase namítá, že radary jsou zaměřeny výhradně na automobily, zatímco motocykly nikdo řešit nebude: "Kamery jsou namířeny na přední část vozidel, kde snímají registrační značky a obličej řidiče. U motorkáře neuvidí ani obličej, který kryje přilba, ani značku, protože motorky mají značku pouze vzadu. Motocyklisté jsou tedy automaticky vyjmuti z kategorie měřených vozidel a nehrozí jim za rychlou jízdu žádný postih, což je přinejmenším nespravedlivé, pokud ne přímo nezákonná diskriminace jedné skupiny motoristů vůči druhé." 

Hříšníky, které systém zaznamená, bude nejdříve řešit městská policie, která jednotlivé případy předá magistrátním úředníkům. Kvůli očekávanému většímu počtu případů bylo rozšířeno oddělení, které přestupky řeší.

Předpokládaná cena zařízení pro všechny tři úseky činí 2,79 milionu korun. Jak potvrdil ředitel Muras zastupitelům, náklady by měly pokrýt vybrané pokuty, které poplynou do městské kasy. 

Čtěte také: 
Havířovští zavedou úsekové měření rychlosti
Dálnice D1: Policisté mají bič na tunelové piráty