Nejen v kopřivnických muzeích jsou totiž od začátku letošního roku k vidění tematické výstavy.

Například v ostravském OC Forum Nová Karolina nyní mohou návštěvníci obdivovat legendární automobily z kopřivnické automobilky - vysoké i nízké Tatry, populární i neznámé modely, a to až do neděle 30. dubna.

Ilustrační foto
Rozhodne o tramvajích v Porubě referendum?

Od Präsidenta do 21. století

Tento týden byla zahájena také výstava Od Präsidenta do 21. století v kopřivnickém Technickém muzeu Tatra.

Právě konstrukce automobilu Präsident, který se stal prvním automobilem vyrobeným v továrním provozu v rámci tehdejšího Rakouska-Uherska a dokonce jedním z prvních automobilů na světě vůbec.

„Konstrukce tohoto vozu v Kopřivnici položila základy nového průmyslového odvětví dopravních prostředků, tovární výrobu osobních automobilů, tehdy pod názvem Kopřivnická vozovka na stavbu železničních vagonů," vysvětlila Michaela Bortlová, kurátorka technického muzea.

Tatra Phoenix – nákladní automobil kopřivnické automobilky. Ilustrační foto.
Tatra předala tisící Phoenix

Návštěvníci, kteří si do muzea v centru Kopřivnice najdou cestu, si tak mohou připomenout nejen počátky výroby prvního kopřivnického vozidla, ale zároveň se seznámit i s dalšími důležitými historickými mezníky ve výrobě automobilů Tatra v průběhu 20. století.

„Výběr tématu je záměrně koncipován chronologicky po jednotlivých desetiletých dekádách obsahující sedmičku, která v rámci výroby tatrovek symbolizovala úspěch," prozradila kurátorka muzea a pokračovala: „Sedmička se také vyskytuje u typového označení. Časové vymezení je přesto volnější a orientační, neboť technický vývoj je na dataci nezávislý a doprovázený četnými přesahy." Podle slov Michaely Bortlové tím chtěli návštěvníkům ukázat pestrost typů, výroby a dalších událostí v průběhu uplynulých 120 let.

Tatrovácká expozice bude v prostorách technického muzea k vidění až do 1. října a mimo jiné připomene také události spjaté s počátky oslav tatrováckého výročí, s počátky Tatra Veteran Rallye či vzpomínku na založení Technického muzea Tatra ve městě automobilů.

Výhoda sdíleného auta? Žádné starosti. I v Ostravě, stejně jako v dalších osmi městech v České republice, lidé mohou využívat „auto na půl".
Carsharing v Ostravě: Sdílená auta si řidiči předávají v centru

K TÉMATU

„Od té doby prošel vývoj automobilů dynamickými změnami, které nemají s prvními automobily mnoho společného, a proto se pravidelné desetileté periodické připomínky zahájení výroby automobilů v Kopřivnici staly symbolickými milníky, které až do současnosti kontinuálně udržují povědomí o dějinách rozvoje automobilismu v českých zemích," uvedla kurátorka s tím, že na letošní rok připadá i další kulaté výročí, a to 70 let od zahájení výroby Tatraplanu, prvního poválečného osobního automobilu v Československu.

OC Nová Karolina. Ilustrační foto.
Mezi nejagresivnější zákazníky patří násilníci v Ostravě