Nejen v kopřivnických muzeích jsou totiž od začátku letošního roku k vidění tematické výstavy.
Například v ostravském OC Forum Nová Karolina nyní mohou návštěvníci obdivovat legendární automobily z kopřivnické automobilky - vysoké i nízké Tatry, populární i neznámé modely, a to až do neděle 30. dubna.
Od Präsidenta do 21. století
Tento týden byla zahájena také výstava Od Präsidenta do 21. století v kopřivnickém Technickém muzeu Tatra.
Právě konstrukce automobilu Präsident, který se stal prvním automobilem vyrobeným v továrním provozu v rámci tehdejšího Rakouska-Uherska a dokonce jedním z prvních automobilů na světě vůbec.
„Konstrukce tohoto vozu v Kopřivnici položila základy nového průmyslového odvětví dopravních prostředků, tovární výrobu osobních automobilů, tehdy pod názvem Kopřivnická vozovka na stavbu železničních vagonů," vysvětlila Michaela Bortlová, kurátorka technického muzea.
Návštěvníci, kteří si do muzea v centru Kopřivnice najdou cestu, si tak mohou připomenout nejen počátky výroby prvního kopřivnického vozidla, ale zároveň se seznámit i s dalšími důležitými historickými mezníky ve výrobě automobilů Tatra v průběhu 20. století.
„Výběr tématu je záměrně koncipován chronologicky po jednotlivých desetiletých dekádách obsahující sedmičku, která v rámci výroby tatrovek symbolizovala úspěch," prozradila kurátorka muzea a pokračovala: „Sedmička se také vyskytuje u typového označení. Časové vymezení je přesto volnější a orientační, neboť technický vývoj je na dataci nezávislý a doprovázený četnými přesahy." Podle slov Michaely Bortlové tím chtěli návštěvníkům ukázat pestrost typů, výroby a dalších událostí v průběhu uplynulých 120 let.
Tatrovácká expozice bude v prostorách technického muzea k vidění až do 1. října a mimo jiné připomene také události spjaté s počátky oslav tatrováckého výročí, s počátky Tatra Veteran Rallye či vzpomínku na založení Technického muzea Tatra ve městě automobilů.
K TÉMATU
„Od té doby prošel vývoj automobilů dynamickými změnami, které nemají s prvními automobily mnoho společného, a proto se pravidelné desetileté periodické připomínky zahájení výroby automobilů v Kopřivnici staly symbolickými milníky, které až do současnosti kontinuálně udržují povědomí o dějinách rozvoje automobilismu v českých zemích," uvedla kurátorka s tím, že na letošní rok připadá i další kulaté výročí, a to 70 let od zahájení výroby Tatraplanu, prvního poválečného osobního automobilu v Československu.