VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odtěžování z lagun v Ostravě: klíčovou činnost brzdí hlídací systém

/DENÍK SLEDUJE, FOTOGALERIE/ Kaly se těží s pauzami. SMS zpráva z monitorovacího systému o překročení stanovené koncentrace jedovatého oxidu siřičitého (SO₂) v úterý ve 13.11 hodin vedla k zatím nejdelší nucené pracovní přestávce v likvidovaných Lagunách Ostramo. Bagristé i buldozeristé pokračovali v činnosti, avšak homogenizace a zavápnění musely stát až do středečních 16.15 hodin. Včerejší provoz probíhal opět s přestávkami. Firmu ale každé zastavení stojí peníze.

19.1.2018
SDÍLEJ:

Ostravské laguny, snímek z 18. ledna 2018. Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.Foto: Deník / Kaboň Lukáš

Mariánskými Horami vane jihozápadní vítr směrem na Přívoz a Hrušov, dvě ze sedmi vnitřních monitorovacích stanic hlásí problém, tři z devíti chlapů likvidujících kaly už druhým dnem jen čekají na lepší podmínky. 

„Kvůli zvýšeným limitům oxidu siřičitého musíme stát se zavápňováním, nařizuje to soubor přísných pravidel stanovených v integrovaném povolení,“ vysvětluje vedoucí provozu Martin Chyba.

Právě mísení páleného vápna s obsahem lagun je podle něj klíčovou činností.

„Sludge neboli kaly jsou díky tomu chemicky neutralizované a také získávají sypkou konzistenci vhodnou pro odtěžování buldozery a bagry,“ líčí Chyba, technik AVE CZ odpadové hospodářství. Tato firma v listopadu začala likvidaci poslední části jedné z největších ekologických zátěží Ostravy.

Aby provoz neobtěžoval okolí poblíž je sídliště Fifejdy hlídá ho sofistikovaný systém. Sleduje oxid siřičitý (SO₂), sirovodík (H₂S) a polétavý prach (PM10). Zdravotní ústav rozmístil sedm čidel přímo v areálu Lagun Ostramo, další tři jsou na Fifejdách, v Mariánských Horách a Přívoze v zástavbě.

„Sirovodík páchnoucí po zkažených vejcích nám provoz nezastavil ani jednou. Oxid siřičitý několikrát. Odhaduji, že jsme tak ztratili až pětadvacet procent času,“ upozorňuje vedoucí provozu. Zastavení vápnění znamená pro firmu i náklady navíc. Cisterny s nevyužitým vápnem se odtud vracejí plné.

Odtěžba zavápněných kalů na lagunách v Ostravě, 18. ledna 2018.

Manipulace s kaly nicméně pokračují. Chlapi shrnující je radlicemi a překládající lopatami rypadel do kabin strojů postupně dostávají přetlakovou klimatizaci. „Chráníme je tak před emisemi. Masky by byly samozřejmě levnější… Ale zkuste s nimi na obličeji dělat přes celý den,“ poznamenává Chyba.

Ve vytěžené laguně R1 čekají skoro tři tisíce tun neutralizovaných kalů na odvoz. Jejich chemická reakce s vápnem je příčinou faktu, že se na nich neudrží sníh. Okolo buldozerů a bagrů se ze stejné příčiny kouří. A po větru jsou sludge samozřejmě cítit zápach je olejový, ale prý jen obtěžující.

„Přestože to smrdí, lidé se nemusí bát. Je to nepříjemné z důvodu zápachu, ale neohrožuje to zdraví. Vlastní sanace není bez těchto vedlejších vlivů ani možná, avšak postupujeme podle stanovených podmínek, které minimalizují dopady na okolí,“ tvrdí vedoucí provozu. Zdůrazňuje, že likvidace lagun probíhá proto, aby od nich měli lidé v Ostravě napořád pokoj!

K TÉMATU

Ještě dalších devět let?

Definitivní vyřešení problémů s Lagunami Ostramo by mohlo trvat možná až dalších devět let! Uvádí to náměstkyně primátora města Kateřina Šebestová s odkazem na harmonogram státního podniku DIAMO. „Ten počítá s uskutečněním sanace území v letech 2022 až 2026. Pak mají následovat koncové úpravy lokality, zpracování aktualizace analýzy rizik, postsanační monitoring a možné návrhy opatření k dokončení sanace podzemních vod v roce 2027. A toto nám připadá neúnosné!“ uvádí Šebestová s tím, že Ostrava chce maximální zkrácení doby, do kdy bude areál někdejší chemičky a rafinerie olejů pro město i jeho obyvatele nevyuživatelný.

STAV OVZDUŠÍ JE ON-LINE

Informace o stavu ovzduší v areálu Lagun Ostramo a jejich okolí jsou on-line dostupné na internetu. Ukazují údaje ze všech sedmi měřících stanic vnitřního a tří z vnějšího monitorovacího okruhu (www.ave.cz/cs/media/laguny-ostramo/monitoring-11235). Zelená barva = vše je v pořádku, červená = limity jsou překročeny. AVE CZ odpadové hospodářství i Zdravotní ústav Ostrava upozorňují, že jejich měření nesouvisí s tím, které ve vlastní režii uskutečňuje Český hydrometerologický ústav (ČHMÚ)!

Olejové laguny vznikaly v Ostravě od roku 1888

Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.

JAKÁ JE JEJICH HISTORIE?
● V roce 1888 založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie. Továrnu začali stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp. Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal. Od roku 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost.

● Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu.

● V dalších letech se zde vyráběly nejlepší mazací oleje v celé republice. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se tak recyklovaly použité motorové oleje. Zlom nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady skladované za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.

Situaci ještě zhoršily povodně v roce 1997, kdy voda z řeky Odry zalila i celý areál podniku Ostramo-Vlček. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen.

● Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město oznámilo, že zakázku na likvidaci získala pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která má podle uzavřené smlouvy s garantem, kterým je státní podnik Diamo, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun. Likvidace kalů by měla být dokončena do roku 2020. (au, sn)

Autor: Radek Luksza

19.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 75 Kč

Pomocníci v kuchyni POMOCNÝ/-Á KUCHAŘ/-KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 75 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: C04 a:23/5/2018, Náplní práce je čištění zeleniny, výdej jídel aj., Podmínkou je alespoň minimální praxe. Provozní doba od 8.00h - 21.00h., Osobní kontakt je možný nejdříve po předchozí telefonické domluvě na tel. čísle: 733 125 401 (pan Martin Sukaný)) Kontakt e-mailem viz výše.. Pracoviště: Hotel freud s. r. o., 739 14 Ostravice. Informace: Martin Sukaný, +420 733 125 401.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač 14 000 Kč

Seřizovači a obsluha dřevoobráběcích strojů na výrobu dřevěných výrobků DĚLNÍK/CE V PILAŘSKÉ VÝROBĚ, OBSLUHA DŘEVOZPRACUJÍCÍCH STROJŮ (ZamK). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: A02 z:21/5/2018 (ZamK), Pracovní doba pondělí až pátek 06:00-14:30 hod. Obsluha dřevozpracujícíh strojů, pásové pily, rozmítací pily, hoblovačky apod., manipulace s řezivem-třídění, zakracování, apod. Požadujeme dobrý fyzický stav, samostatnost, ochota se učit, spolehlivost, dobré pracovní návyky. , Kontakt telefonicky pondělí až pátek 08.00-15.00 hod., e-mailem, osobně. Kontakty viz výše.. Pracoviště: Pila cigna, s.r.o., 739 43 Staříč. Informace: Daniel Cigna, +420 603 851 034.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 20 000 Kč

Mechanici a opraváři osobních automobilů AUTOMECHANIK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: C04 a:23/5/2018, Nástup možný ihned, podmínkou pracovitost a schopnost samostatné práce., Kontakt telefonicky nebo e-mailem uveden viz výše.. Pracoviště: Autocentrum sovják s.r.o., 739 12 Čeladná. Informace: Radim Sovják, +420 722 424 242.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 14 000 Kč

Ostatní uklízeči a pomocníci UKLÍZEČ-KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: C04 a:23/5/2018, Nabízíme: nerovnoměrně rozvržená pracovní doba s délkou směn 8 až 12 hod., Zaměstnanecké výhody - příspěvek na stravování, 5 týdnů ŘD, zvýhodněné závodní stravování, slevy na wellness procedury., Kontakt telefonicky, e-mailem viz výše.. Pracoviště: Beskydské rehabilitační centrum, spol. s r.o., 739 12 Čeladná. Informace: Lenka Uhlářová, +420 558 616 298.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nechte plyšáky konat dobro a přineste je do železáren

Veletrh ve frýdecko-místecké hale Polárka.
16

Halu Polárka ovládl veletrh, potrvá až do neděle

Fotbalisté sestupují. Co bude s frýdeckým klubem dál?

Euforie, kdy do fotbalového areálu ve Stovkách mířily tisíce fanoušků, je dávno zapomenuta. Současná realita frýdeckého fotbalového klubu je mnohem smutnější. Na fotbal chodí sotva tisícovka vesměs naštvaných diváků, mužstvo mužů včera odehrálo poslední druholigový zápas, skončilo poslední a od příští sezony bude hrát až třetí ligu.

Frontman Kapela Mirai: Zpívat mohu jen v jazyce, v němž dokážu i kriticky myslet

V posledních dvou letech se kapela Mirai etablovala na špici celé české hudební scény. O cestě na vrchol i úmyslu zůstat u hudby v češtině se v rozhovoru pro Deník rozpovídal Mirai Navrátil, frontman kapely.

Doprava ve Frýdku-Místku v pátek odpoledne zkolabovala

Dopravní situace v páteční odpolední špičce znovu ukázala, jak potřebný je obchvat Frýdku-Místku, který se teprve začíná stavět.

Divadelní schody plné vody a mistři z Karviné a temný mok Ostravy: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 24. až 25. května 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT