Velké nevkusné razící plochy, ale i malé vývěsky, nevhodně umístěné stojany takzvaná áčka, nebo polepy ve výlohách, venkovní slunečníky s reklamou a polepené lavičky. Všechny tyto nosiče budou podléhat přísnějším měřítkům. Každý, kdo u své provozovny má reklamu, by tak měl zbystřit.

„Hlavním cílem je reklamu zpřehlednit a ukazovat město, firmy a produkty ve zvýšené kvalitě, nikoliv omezovat živnostníky a podnikatele,“ vysvětluje náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

Reklama na známé ostravské kasino vyvolala negativní emoce.
Město Ostrava jde do boje s „reklamním smogem“

Ostrava se v posledních letech rozhodla veřejnému prostoru věnovat intenzivně a boj s takzvaným reklamním smogem jej má posunout na další úroveň. „Veřejný prostor má a priori sloužit veřejnosti, ne podnikatelům,“ říká Ostrava.

SANKCE? AŽ KRAJNÍ ŘEŠENÍ

Město už vydalo šedesátistránkovou brožuru, která je v on-line podobě dostupná i na webu ostrava360.cz, kde podrobně vysvětluje, co bude povoleno, a co ne. Katalog je doplněn o spoustu příkladů reklamy s komentářem, zda je správně, nebo špatně.

Kdo by nařízení ignoroval, vystavuje se hrozbě správního řízení u živnostenského úřadu a následné pokuty. „Naším cílem není někoho penalizovat, maximálně se budeme s podnikateli snažit dohodnout, poradit jim, vést je, možná i nějakou formou přispět. Pokuta bude až úplně krajní řešení,“ uklidňuje situaci primátor Tomáš Macura.

Reklama na známé ostravské kasino vyvolala negativní emoce.
Kasino hyzdí centrum Ostravy. Nic hezčího tu není, štve majitele

Mezi živnostníky totiž toto rozhodnutí podle očekávání nevyvolalo kladné reakce. „Cože? A kdo mi zaplatí výdaje? To mám každou vývěsku konzultovat? Nic lepšího na práci na městě nemají?“ čertí se provozovatel restauračního zařízení z Masarykova náměstí, jenž patrně kvůli zadním vrátkům a případné pomoci, kterou bude potřebovat, nechce čeřit vodu jmenovitě.

Jisté je, že velkým pestrobarevným plochám, neprůhledným výlohám, ale i různě velkým cedulkám vedle sebe na jedné budově bude konec. Vše dostane pevně daný řád. Reklamu budou zcela jistě muset přehodnotit kupříkladu provozovatelé Casina Kartáč v ulici 28. října, realitní kanceláře Sting na náměstí Msgre Šrámka, zábavní centrum Horník v Zámecké ulici nebo vlastníci velké spousty reklamních plachet nad Stodolní ulicí.

ZAMETOU SI PŘED VLASTNÍM PRAHEM

„S určitostí lze navíc říct, že ne všechny plachty, které jsou v ulicích Zámecké či Stodolní umístěny z jedné budovy na druhou, jsou legální a povoleny stavebním úřadem. I na takové případy se nyní důkladně zaměříme,“ upozorňuje Zuzana Bajgarová, předesílá však, že s nápravou reklamního smogu město začne nejprve u sebe a svých společností.

Skončí tak například polepování tramvají dopravního podniku a o část zisku se město připraví též regulací reklamních plakátů na sloupech a osvětleních Ostravských komunikací. Přísnější kritéria pak budou platit i pro předvolební propagandu. Úplně navíc ve městě skončí výskyt reklamních laviček.

Nové podmínky začnou platit od 1. ledna, a to ve frekventovaných částech města, stěžejních ulicích i na náměstích. „Řídit se tím budou muset všichni zřizovatelé nové reklamy. Reklamní nosiče, které jsou už ve veřejném prostoru umístěné, mají odkladný účinek po dobu jednoho roku do 1. ledna 2021. A výjimka až do 1. ledna 2022 bude platit pro předzahrádky a markýzy, kde výměna nosičů bývá delší,“ informovala Bajgarová.

Lysá hora - Ilustrační foto.
Důchodce měl po cestě z Lysé slabost. Nyní hledá svého zachránce