A vrchní sládek ostravského pivovaru Roman Richter vysvětluje: „Tradiční dvanáctku, která se v Ostravaru v 19. století uvařila historicky jako první, celou dobu tvořila naši vlajkovou loď, získávala všemožná ocenění a je i naší srdeční záležitostí, jsme upravili. Ostravar 12 představuje novou kapitolu zdejšího ležáku.“

Příprava trvá téměř rok a půl, zapojuje se do ní mladší generace sládků – teprve šestadvacetiletý Vojtěch Slivoň, o tři roky starší Klára Chudá a šestatřicetiletý Jan Řehůřek – a rovněž grafické či designérské studia pracující na vizuální proměně. Pivovar do toho investuje šestatřicet milionů korun; letošek má za Rok dvanáctky.

„Objevují se nové etikety, lahve a plechovky, půllitové i třetinkové sklenice. Využíváme nového loga i kreseb různých částí Ostravy, do tankových hospod dáme na míru zhotovené výčepní stojany…“ pokračuje brand manažerka značky Zuzana Cieciotková. Hlavním nicméně nadále zůstává obsah, jenž znamená vylepšenou tradici.

„Poznávacími znaky současné dvanáctky jsou silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost, vyváženější chuť i mladistvý elán, který dodala nová generace sládků,“ tvrdí vrchní sládek Richter. Co se generací týče – od poslední podobné zásadní změny v Ostravaru uplynulo v tomto roce devatenáct let, takže pro pivo dorůstá další.

Jak to vidí mladí sládci?

Představení nové receptůry dvanáctky, 2. dubna 2019 v Ostravě. Na snímku Jan Řehůřek, sládek Ostravaru.Jan Řehůřek, talent pro inovace:

„Říkali jsme si, že se toho není třeba bát a při hledání zajímavých kombinací to bylo ve varně jako v alchymistické laboratoři. Máme za to, že jsme vytvořili pivo pěti smyslů, přičemž typická ostravská hořkost zůstává… a chuť prostě vybízí k dalšímu napití.“

Představení nové receptůry dvanáctky, 2. dubna 2019 v Ostravě. Na snímku Vojtěch Slivoň, obchodní sládek Ostravaru.Vojtěch Slivoň, obchodní sládek:

„Silnější chmelení, mírně vyšší stupňovitost, vyváženější chuť. To je výsledek osmnáctiměsíčního snažení. Na spilce jsme si pohráli s i s množstvím zbytkového cukru z kvašení, dvanáctku teď máme plnější a hutnější, uhlazenější, harmoničtější…

Představení nové receptůry dvanáctky, 2. dubna 2019 v Ostravě. Na snímku Klára Chudá, podsládková Ostravaru.Klára Chudá, podsládek:

„Používali jsme nové odrůdy žateckého chmele vyšlechtěné teprve před šesti až deseti lety. Vaření piva ale zůstalo klasicky ostravské s tradičním kvašením v otevřených kádích na spilce. V ležáckém sklepě pak dvanáctka dozrála a dostala svůj říz.“