VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předseda spolku Létejme z Ostravy: U nás se o všem jen mluví, v Polsku se koná

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ O hlavních problémech, historii i současné situaci Letiště Leoše Janáčka v Mošnově má větší přehled než řada regionálních politiků. Předseda spolku Létejme z Ostravy Radim Gál absolvoval v průběhu šesti let ve funkci řadu diskusí a debat s cílem současnou situaci změnit nebo ji vylepšit. Zatím bez znatelného výsledku. 

7.2.2018
SDÍLEJ:

Předseda spolku Létejme z Ostravy předseda spolku Radim Gál.Foto: Deník

„Vždy jsme se snažili být konstruktivní a pozitivní. Bohužel nás vedení letiště, respektive vedení Moravskoslezského kraje, stále nebere vážně. Je to smutné, protože ani přes výrazné investice do rozvoje letiště nedochází k nárůstu počtu cestujících ani linek. Šance, kterou Mošnov měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť v Polsku,“ říká v otevřeném rozhovoru pro Moravskoslezský deník Radim Gál s tím, že hlavním cílem a ambicí spolku je stále pomoc k rychlejšímu rozvoji letiště.

Kde vidíte hlavní příčiny současného neutěšeného stavu ostravského letiště?
Určitě se nejedná o problém posledních několika let. Musíme jít dále do historie, a to ještě do doby, kdy byl hejtmanem Evžen Tošenovský (2000 až 2008), který vcelku striktně odmítal nízkonákladové dopravce. A to v době, kdy se společnosti etablovaly na evropském trhu. Nepochopení významu tohoto fenoménu se pro budoucnost osobní dopravy v Evropě ukázalo jako klíčové. Proti hrály i další okolnosti Mošnov byl součástí České správy letišť, a byl tedy manažersky řízen z Prahy.

Navíc v tomto období vedení Moravskoslezského kraje, jako vlastník, ještě nemělo jednoznačné priority, kam letiště směřovat, a netušilo, jakým způsobem letiště rozvíjet. V této vizi pak pokračovali i další politici, respektive ředitelé letišť. K tomu se připojilo neslavné působení aerolinek CCA, které měly v Mošnově privilegované postavení. Díky politické přízni a personálnímu propojení se veškerá možná konkurence blokovala, a nacházela svůj azyl v Katovicích.

Kdy se podle vás situace zlomila a Poláci trh v aglomeraci ovládli?
Tady je třeba zdůraznit, že startovní čára byla pro letiště víceméně stejná. Co se týká parametrů, to ostravské na tom bylo mnohem lépe. Nicméně definitivně se situace zlomila v letech 2004 a 2005 vstupem nízkonákladových dopravců na letiště v Katovicích. Poláci o rok dříve pochopili, že dotace a finanční podpora linek v začátcích je správná cesta.

Polská letiště poskytla bázi nebo lépe řečeno základnu nízkonákladovým dopravcům, což se jim ze strategického i dlouhodobého hlediska vyplatilo. Cestujícím potom bylo nutné nabídnout další zkvalitnění služeb (parkování, občerstvení, stravování, prodej suvenýrů a podobně) a letiště se rychle rozvíjelo. V konečném důsledku došlo rovněž ke spojení místní samosprávy s největšími lokálními firmami, které byly ochotné vložit další finance do rozlétání letišť.

Jakou roli v průběhu let sehráli politici z vedení Moravskoslezského kraje?
Zásadní! Letiště se stalo politickým nástrojem, předmětem slibů, které zůstaly nenaplněny. Můžeme už jen spekulovat o tom, zda byly investice vloženy do rozvoje letiště správně, ale realita je taková, jaká je… Zatím to vypadá tak, že je jedno, jakou máte dráhu, letištní techniku nebo kolejové napojení. Tohle nemá pro dopravce až takový význam.

Vyplatila se podle vás výstavba železniční zastávky za stovky milionů korun? Daly se třeba podle vás lépe investovat?
Jestliže uvažujeme pouze o napojení průmyslové zóny, která se v okolí letiště nachází, je třeba si uvědomit, že železniční trať stále nefunguje tak, jak bylo původně zamýšleno. Absence železničního překladiště situaci značně komplikuje a zhoršuje. Ale jinak se dá obecně říci, že se peníze investovat lépe nedaly, pocházely z evropských zdrojů a byly k tomuto účelu určeny.

Je potenciál letiště s železničním napojením vyšší než bez něj?
Určitě je větší. Je ale nutné železnici začít efektivně využívat a nabízet cestujícím. Prázdnota spojů je hlavní problém, vždyť ještě donedávna bylo možné na internetu číst mnoho negativních reakcí na nevyužitelnost železniční dopravy na letiště pro velmi špatně postavené jízdní řády. Moravskoslezský kraj si linku objednává, má tedy zajistit adekvátní časový harmonogram k vyšší efektivitě spoje.

Váš spolek byl v průběhu let hodně aktivní. Co považujete za svůj největší úspěch?
Poté, co náš spolek absolvoval několik jednání na krajském úřadě, tak se například na webu mošnovského letiště objevily incentivní a další podpůrné programy pro letecké dopravce. A světe, div se! Ostravu zařadil do své sítě největší evropský nízkonákladový hráč Ryanair.

Poslední „ostudou“ byla situace, kdy se nikdo nepřihlásil do tendru na linky do Amsterdamu a Helsinek. Jaký máte na tuto věc svůj názor?
Je pravda, že žádná společnost nepodala finální nabídku na provoz těchto linek. Na druhé straně určitě nebyl i přesto problém získat dopravce, který bude létat do těchto frekventovaných destinací třeba o půlnoci, což ale jistě nebylo cílem výběrového řízení. Bohužel je tady jedna věc, o které veřejnost neví. Ještě za působení minulého vedení Moravskoslezského kraje, respektive letiště, zkoumal tendr na linku do Amsterdamu dopravce Transavia, kterého kraj svými podmínkami nakonec odradil. Máme k dispozici odpověď z této společnosti, proč nakonec od záměru z Ostravy létat ustoupili. A moc pozitivní čtení to není…

Jen pro úplnost dodávám, že i tento dopravce nakonec zakotvil v Katovicích. V dnešní době není ostravské letiště v situaci, aby si vybíralo nebo kladlo podmínky. O tom, kam se bude létat, rozhoduje letecká společnost. To zatím vedení Moravskoslezského kraje ani letiště bohužel stále nepochopilo.

Jaká je podle vás budoucnost letiště?
Z našeho pohledu stojí alespoň za úvahu nebo zahájení diskuse, zda by se neměl kraj vzdát svého vlivu na řízení letiště, ať už formou personálního obsazení či jinak. V této chvíli se zdá, že kraj veškeré možnosti už vyčerpal (linky do Londýna, Milána a Prahy), navíc se nepoučil z chyb. Nadějí by mohlo být cargo, zde je ovšem nutné brát v potaz polskou konkurenci. Zatímco my tady teprve o něm diskutujeme, tak v Polsku mají jasno a lidově řečeno, do země zase kopnou dříve.

U nás se o všem mluví, jinde koná. Hlavní je ale proaktivně nabízet a oslovovat dopravce, a hlavně si neklást podmínky. Pokud zde bude dobrá linka, tak se uživí, o tom není pochyb, ale pokud zde bude linka na základě politického nápadu do „horní dolní“, nikdy to nebude mít úspěch.

Patříme do stejné industriální aglomerace jako Katovice, v mnohém jsme na tom stejně, tak v čem tkví ten zásadní problém?
Budu se opakovat. Hlavně v lidech na letišti a ve vedení Moravskoslezského kraje.

Může vůbec ještě někdy Mošnov dohnat polská letiště?
Je to složitá otázka, ale domnívám se, že asi ne. Stálo by to spoustu peněz a výsledek je nejistý. Karty jsou rozdány a nevidíme zde jako spolek žádnou sílu a způsob, jak letiště v Katovicích dohnat. Sama Transavia ve svém vyjádření zaslaném spolku Létejme z Ostravy uvedla, že Katovice jsou větší a známější letiště, proto tam zakotvili.

Co tedy z vašeho pohledu má vedení kraje, respektive letiště, dělat?
Klíčová je rekonstrukce dráhy. Pak zařazení letiště do IIIB kategorie, což umožňuje přistání za téměř jakéhokoliv počasí. A pak samozřejmě zavedení pravidelného nákladního leteckého spojení. Asi to zní hodně negativně, ale ta situace je prostě taková. Vezměte si, že i pro významné akce, jakými jsou Colours of Ostrava nebo atletický mítink Zlatá tretra, jsou využívána okolní letiště. A cargo pro Hyundai přistává ve Vídni. To nemá logiku.

A v oblasti osobní přepravy?
Tady se bohužel stále nedaří odstřihnout pupeční šňůru od Prahy. ČSA devalvovalo linku do Prahy téměř na nulu. Mošnov přitom nutně potřebuje stabilní linku na jedno z významných síťových letišť (Vídeň, Mnichov, Berlín, Varšava).

Proč nemůže být klíčovým letištěm Praha?
Může, ale je zapotřebí širší nabídka návazných spojů. Linka Ostrava Praha musí létat alespoň čtyřikrát denně. Cestující v tomto případě se jedná zejména o business klientelu musí mít jistotu, že i když původní spoj nestihnou, poletí dalším za pár hodin, nebo hned ráno. Nečinnost a neochota ÚCL (Úřad pro civilní letectví) schválit mošnovskému letišti kategorii IIIB je v tomto ohledu klíčová. Praha si ale svou potenciální konkurenci velmi úspěšně střeží a zatím to vypadá, že nedovolí žádné ohrožení. Další oblastí osobní přepravy jsou linky point-to-point. Třeba linky Ostrava Londýn a Ostrava Bergamo fungují. Bylo by výborné je doplnit ještě alespoň o dvě destinace. Třeba linka do Španělska, o kterou by podle všeho byl velký zájem, se přímo nabízí, snad i Istanbul by mohl mít úspěch. Co se týká letní rekreační turistiky, zde má takřka monopolní postavení společnost Travel Service. Ta tento trh ovládá a logicky sama určuje, odkud se bude létat. Cestující tak jsou nuceni přímo kancelářemi létat z jiných letišť, než je Mošnov.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

Autor: Aleš Uher

7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník bezpečnostní agentury 12 700 Kč

Pracovníci ostrahy a bezpečnostních agentur STRÁŽNÝ (VYHRAZENO PRO OZP). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12700 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A11 z:23/5/2018 (VYHRAZENO PRO OZP), Stabilní společnost v oblasti recepčních a služeb s celorepublikovou působností hledá nového kolegu/kolegyni pro zajištění pozice strážného. Práce je na denních i nočních směnách, jde dohodnout s kolegy. Garantujeme práci na hlavní pracovní poměr, férový přístup a odpovídající mzdové ohodnocení s firemními benefity. , Preferujeme uchazeče se zájmem o dlouhodobé zaměstnání, zkušenosti s recepčními službami jsou výhodou. , Náplň práce: , - kontrola vjezdu a výjezdu vozidel, zaměstnanců a návštěv, střežení objektu na kamerovém systému, pochůzková činnost ., Požadujeme: , - uživatelská znalost práce na PC, dobré komunikační a organizační schopnosti, pečlivost, spolehlivost a vstřícnost, zodpovědný přístup, slušné vystupování, výpis z RT. , Nabízíme zvláštní prémie za aktivní přístup v zaměstnání. , Kontakt e-mailem, telefonicky pondělí až pátek 08.00-16.00 hod. Kontakty viz výše.. Pracoviště: Sunix safe life s.r.o. - pracoviště baška, 739 01 Baška. Informace: Daniel Homola, +420 777 494 254.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač 14 000 Kč

Seřizovači a obsluha dřevoobráběcích strojů na výrobu dřevěných výrobků DĚLNÍK/CE V PILAŘSKÉ VÝROBĚ, OBSLUHA DŘEVOZPRACUJÍCÍCH STROJŮ (ZamK). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: A02 z:21/5/2018 (ZamK), Pracovní doba pondělí až pátek 06:00-14:30 hod. Obsluha dřevozpracujícíh strojů, pásové pily, rozmítací pily, hoblovačky apod., manipulace s řezivem-třídění, zakracování, apod. Požadujeme dobrý fyzický stav, samostatnost, ochota se učit, spolehlivost, dobré pracovní návyky. , Kontakt telefonicky pondělí až pátek 08.00-15.00 hod., e-mailem, osobně. Kontakty viz výše.. Pracoviště: Pila cigna, s.r.o., 739 43 Staříč. Informace: Daniel Cigna, +420 603 851 034.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 120 Kč

Řidiči ostatních speciálních vozidel ŘIDIČ KAMIONU. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A16 z:11/4/2018 a:24/5/2018, Nabízíme práci řidiče kamionu na HPP, popř. DPP a DPČ., Požadujeme: kartu řidiče, ŘP sk. C, praxi., Pružná pracovní doba 12-ti hodinové směny, příplatky za víkendové směny., Zaměstnanecké výhody - sleva na pohonné hmoty do vlastního automobilu., Kontakt - telefonicky, e-mailem viz výše, osobně po předchozí tel. domluvě (Pod Štandlem 2169, FM).. Pracoviště: Petr filip, pracoviště frýdek-místek, Pod Štandlem, č.p. 2169, 738 01 Frýdek-Místek 1. Informace: Petr Filip, +420 731 428 410.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 10 050 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci ASISTENT/-KA ŘEDITELE (vyhrazeno pro OZP). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 10050 kč, mzda max. 12000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Aktualizace 27. 4. 2018, 16. 3. 2018, 23. 2. 2018, 13. 12. 2017, Vyhrazeno pro OZP, Požadujeme - znalost práce na PC, ŘP sk. B., Pracovní doba 8:00-14:00., Životopis zaslat na e-mailovou adresu: stemart.nusle@seznam.cz, Pracoviště: Bystřice nad Olší. Pracoviště: Real stemart nusle s.r.o. - pracov. bystřice, 739 95 Bystřice nad Olší. Informace: Štefan Krompaský, +420 776 534 350.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Doprava ve Frýdku-Místku v pátek odpoledne zkolabovala. Na snímku silnice I/48 ve směru na Příbor.
9

Doprava ve Frýdku-Místku v pátek odpoledne zkolabovala

Videosouhrn 24.–25. května 2018

Divadelní schody plné vody a mistři z Karviné a temný mok Ostravy: videa dne

Sazeničky na zahrádku? Nebo na balkon do truhlíku

Dát do země sazeničku rajčat nebo třeba feferonky a vypěstovat si vlastní úrodu? Lákavá představa, a nejen pro ty, kdo bydlí v rodinných domcích a mají své vlastní zahrádky.

Likvidace dolu se blíží, ministerstvo dalo souhlas se záměrem

Více než rok po konci těžby černého uhlí v Dole Paskov v lokalitách Staříč a Chlebovice je jasno o tom, jak bude vypadat likvidace dolu.

Deník přináší pravidelnou přílohu s fotografiemi miminek

Sobotní vydání regionálních Deníků přináší pravidelnou přílohu Moje rodina, která obsahuje fotografie miminek narozených v uplynulých dnech. 

Policisté „číhali“ u železničních přejezdů

Na jízdu přes železniční přejezdy se tento týden zaměřili moravskoslezští policisté.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT