Jízda Prezidentského vlaku provází sté výročí vzniku Československa. Vypravily ho České dráhy s Národním technickým muzeem. Čtyři salonní vozy táhne parní lokomotiva Rosnička.

Vlak sestavený z vagonů, kterými cestovali českoskoslovenští prezidenti, vyrazil na turné po Česku a Slovensku. Výraznou stopu v něm zanechali řemeslníci z Krnovska a Ostravska.

Nejstarší je habsburský vagon Ferdinand z roku 1909, kterým jezdil František Ferdinand d´Este s rodinou. Na svých cestách ho využíval i Masaryk a po něm další prezidenti, včetně Háchy.

Právě tento luxusní vagon, kterému se přezdívá „zámek na kolejích“, prošel v roce 2010 renovací v Krnově. Krnováci se podíleli také na zprovoznění dalšího vozu Prezidentského vlaku: Pancéřáku z roku 1931.

Vlak sestavený z vagonů, kterými cestovali českoskoslovenští prezidenti, vyrazil na turné po Česku a Slovensku. Výraznou stopu v něm zanechali řemeslníci z Krnovska a Ostravska.„Vagony Ferdinand i Pancéřák byly vyrobeny v Ringhofferových závodech. Vždycky se u filmu Jára Cimrman ležící, spící těším na scénu, jak následník trůnu Ferdinand d´Este na honu říká: ,Nechte se překvapit Ringhoffere',“ uvedl krnovský odborník na historické vagony Jaromír Foltýn, který se podílel na renovaci Ferdinanda i Pancéřáku.

Ještě před půlrokem Pancéřák připomínal vrak na rozpadnutí. Národní technické muzeum po výběrovém řízení svěřilo opravy firmě SKD Trade Praha.

„Protože v SKD Trade znali mou předchozí práci, požádali mě, abych s ostravskou firmou Tolfin zabezpečil výrobu hliníkových oken, ve kterých jsou litá skla, a na Krnovsku repliky osvětlení,“ popsal Foltýn, jak „fachmani“ a drobné firmy v našem regionu přišli k této vlastenecké zakázce.

Pancéřákem sice prezidenti nejezdili a není ani pancéřovaný, ale v soupravě prezentuje důležitý kus historie.

„Přezdívku Pancéřák získal díky nýtování, kterým trochu připomíná pancéřovanou armádní techniku. Tento konkrétní kus jezdil i na bojišti druhé světové války, takže při rekonstrukci se v něm našlo 136 průstřelů,“ doplnil Foltýn, kterému se moc ulevilo, když řemeslníci všechno zvládli v termínu.

Prezidentský vlak na cestě přes Slovensko

„Ať už jsme se piplali s vláčkem pro Osoblažku nebo dokončovali císařský vůz, pořád nás tlačily termíny. Říkal jsem si, že takový stres už nikdy nechci zažít. No a už jsem byl zase v tom. Dva dny jsem nespal, když jsem vlastníma rukama letoval a skládal světla pro Pancéřák a uháněl dodavatele. Když Prezidentský vlak vidím na kolejích, a vím, že odbornou práci krnovských řemeslníků budou obdivovat návštěvníci po celé republice i na Slovensku, je to krásný pocit,“ uzavřel Foltýn.

Z čeho se Prezidentský vlak skládá?
- parní lokomotiva „Rosnička“, rok výroby 1956
- vagon Ferdinand rok výroby 1909
- vagon Masaryk rok výroby 1930
- vagon Pancéřák rok výroby 1931
- vagon Svoboda rok výroby 1968

Nejbližší štace Prezidentského vlaku:
- 19. a 20. července, Olomouc - hlavní nádraží