„Končí? Úplně?“ diví se na parkovišti Daniel Seman, bývalý hokejista Vítkovic či Třince, který nyní v centru města provozuje kavárnu a plácek u Ostravského muzea využívá několikrát do týdne.

„To bude velká komplikace,“ říká muž, jemuž se nevyplatí pořizovat roční parkovací kartu pro podnikatele.

„Vždy, když do centra přijedu, stojím tady,“ přidává se Pavel Vidura z Petřkovic, který nahlas uvažuje o alternativních možnostech. „V Ostravě není kde zaparkovat. Je to o hubu. Snad pod Novou Karolinou,“ přemýšlí o náhradních místech. Jasno má naopak Michaela Tomková. Ne však o novém místě. „Řidiči se budou zlobit. A hodně. Už tak není kde stát.“

NA ČERNOU LOUKU

Město se za nucený krok omlouvá a žádá o pochopení řidičů. „Parkování nabídne Černá louka, kde jsme letos zvýšili kapacity namísto tržnice,“ uvádí náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová (ANO).

Projekt nájemního bydlení Nové Lauby. Prezentace architekta Martina Tycara z oceňovaného architektonického studia Znamení čtyř – architekti
Ostrava nabízí k prodeji Nové lauby

Nedaleko jsou podle ní další parkoviště. „Jen zhruba 400 míst je v areálu výstaviště a pod pavilonem A,“ jmenuje alternativy. Hlídač v buňce u tamního parkoviště však Deníku sdělil, že po odečtení míst vyhrazených firmám a lidem s kartami zbývá jen asi třicítka volných míst.

MÍST JE MÁLO

Deník prověřil, že nejvíce volných míst (v řádu několika desítek) nabízí v pracovní dny parkoviště za Divadlem Antonína Dvořáka, v řádu jednotek pak dvě menší (a dražší) v okolí katedrály Božského Spasitele. Z parkovišť u kostela sv. Václava či rohu ulic Kostelní a Biskupské (v budoucnu rovněž zastavěné) každodenně razí cedule „full“ a „obsazeno“.

Masarykovo náměstí, 12. července 2019 v Ostravě.
Mikrobus na Masarykově náměstí zastavovat nebude

„V okolí řidiči nezaparkují,“ míní Milan Pácal, který končící parkoviště obsluhuje. To si získalo oblibu i díky tomu, že je o víkendu bezplatné. Tuto sobotu však Pácalova „základna“ skončí. „Přes víkend budeme muset vyhodit poslední řidiče, kteří tady případně zůstanou stát,“ informuje s tím, že v pondělí už má nastoupit technika. Z parkoviště u muzea zůstane pouze vedlejší plocha, kde bude nadále k dispozici 35 míst pro držitele karet.

CHYTRÉ PARKOVÁNÍ

Také místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu David Witosz (Piráti) přiznává, že kapacita parkování v centru je dlouhodobě nedostatečná. „Přestože se připravuje několik parkovacích domů, poptávka nikdy nebude uspokojena nabídkou,“ podotýká Witosz a nabízí menší hru s čísly.

„Jestliže metr čtvereční pozemku v centru Ostravy stojí v průměru deset tisíc korun a jedno parkovací místo zabere asi 12,5 metru, pak řidičům dáváme zdarma majetek v hodnotě až několika desítek milionů korun. A je otázka, jestli na to město má,“ říká Witosz, podle nějž se také připravuje technologie, která řidičům už při vjezdu do centra umožní jet najisto a ušetří jim hledání volného místa.

„Aplikace může fungovat poté, co budou v ulicích nainstalována čidla. Pilotní projekt bychom chtěli spustit už příští rok,“ plánuje místostarosta Witosz.