Soudní líčení v případu železničního neštěstí, které se stalo 8. srpna 2008 v železniční stanici Studénka mělo trvat celý týden až do pátku. Ve čtvrtek ale předseda senátu Jaromír Pšenica jednání přerušil a odročil na první dva dny v březnu 2018.

Jak uvedla Česká televize, senát vyslechne návrhy obžalovaných, kteří při jednání v tomto týdnu nebyli přítomni, a poté by měl padnout rozsudek.

Stovky lidí přišly v úterý v podvečer na náměstí Republiky ve Studénce na setkání s prezidentem České republiky Milošem Zemanemm a hejtmanem Moravskoslezského kraje Ivo Vondrákem.
OBRAZEM: Prezident Zeman navštívil Studénku. Na řadě je Nový Jičín

Desítka mužů je obžalovaná z obecného ohrožení, kterého se měli podle státního zástupce Aleše Kopala dopustit tím, že si na stavbě mostu přes železniční koridor ve Studénce neplnili své povinnosti.

„Pokud by nezanedbali svou povinnost uloženou pracovní smlouvou, svou pracovní funkcí, pracovní náplní smlouvy o dílo a v popisu pracovní činnosti, tak by se dalo zabránit pádu rekonstruované mostní konstrukce a nárazu vlaku do spadlé mostní konstrukce a nevznikly by tak mimořádně fatální následky,“ uvedl státní zástupce ve svém návrhu na potrestání.

Snímek z Okresního soudu v Novém Jičíně (září 2017), během líčení v případu tragické nehody mezinárodního rychlíku ve Studénce, při níž zemřelo osm cestujících.
Za tragédii ve Studénce navrhuje státní zástupce vězení

Pro všechny obžalované navrhuje uložení nepodmíněných trestů ve třetině trestní sazby a zákaz činnosti v oboru, který vykonávají nebo který se týká stavby mostů, v polovině možné sazby.

Všichni obžalovaní shodně svou vinu odmítají a necítí odpovědnost za nehodu, jejímž následkem byla smrt osmi lidí. Obdobně se vyjádřili i obhájci obžalovaných, z nichž někteří se podivovali nad tím, proč vlastně někteří z nich sedí na lavici obžalovaných. Podle nich by tam měl sedět někdo jiný.

Masarykovo náměstí v Novém Jičíně. Ilustrační foto.
Novojičínské slavnosti opět nabídnou program pro každého

Radek Ondruš, právní zástupce společnosti Bögl & Krýsl, jejichž pět pracovníků čelí obžalobě, označil jako jednoho z hlavních viníků hlavního projektanta stavby, zodpovědnost podle něj nesou i České dráhy, které neomezily rychlost v daném místě, stavební úřad, jenž měl povinnost kontrolovat průběh stavby a mohl ji kdykoliv zastavit a také pracovníci dohlížející na Bezpečnost a ochranu zdraví při práci.

Železniční neštěstí ve Studénce se stalo 8. srpna 2008. Mezinárodní rychlík Comenius, jenž jel z Polska do Prahy, kam mířilo mnoho cestujících kvůli koncertu anglické skupiny Iron Maiden. Ve vlaku jelo více než 400 lidí, když ve stanici Studénka těsně před soupravou spadla mostní konstrukce opravovaného mostu a vlak do ní narazil.

Strojvůdce dokázal rychlobrzdou snížit rychlost ze 139 na 90 kilometrů v hodině, následky nehody přesto byly fatální. Šest lidí zemřelo na místě, další dva v nemocnici, 95 cestujících utrpělo zranění, z toho devět těžká s trvalými následky. V době zpracování žaloby činila vyčíslená škoda zhruba 177 milionů korun.

Soudní líčení začalo 20. června 2011.

Ilustrační foto.
Neštěstí u Studénky: ve hře jsou miliony a roky za mřížemi
Ve středu 6. září 2017 přijel v rámci své páté oficiální návštěvy Moravskoslezského kraje prezident Miloš Zeman také do Nového Jičína.
V Novém Jičíně mluvil prezident o euru i imigrantech