Máte rádi slevy i akce v supermarketech a vyrážíte tam nakupovat? Deník zjišťoval, jak to chodí v Česku. Vítejte ve světě, kde sleva může u kasy vypadat jinak než v letáku či regálu, slibované zboží někdy ani nedorazí na prodejní plochu a provozovatelé supermarketů přicházejí úhrnem o miliony korun.

Nejde ovšem o částky, které by si kvůli slevám ukrajovali z obratu svých podniků. Jde o pokuty, které jim za „slevové nedostatky“ uděluje Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta řetězce sleduje pravidelně celý rok. Zatím poslední uzavřený kvartál?

„V Moravskoslezském a Olomouckém kraji jsme provedli 157 kontrol, pochybení jsme zjistili v 93 případech, tedy u 59,2 procenta. V celém Česku to bylo 1308 kontrol, porušení právních předpisů jsme zjistili v 679 případech, což činí 51,9 procenta,“ uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Česká obchodní inspekce tak jen za uvedený kvartál nasázela supermarketům v celém Česku pokuty za více než devět a půl milionu korun.

„Nejvyšší celkové pokuty byly uloženy společnosti Ahold, poté Penny Marketu, dále společnosti Tesco,“ dodal mluvčí inspekce.

NEJČASTĚJŠÍ PROBLÉMY?

„Nedodržení poctivosti prodeje, jednalo se například o situace, kdy u pokladny byla zákazníkovi účtována jiná cena, nejčastěji vyšší, než slibovala sleva v regálu či akčním letáku. Dále situace, kdy prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy o ceně, v praxi to například znamená, že prodejce u běžných týdenních slevových akcí nemůže nechat cenu původní, uvést slevu v procentech a nutit zákazníka, aby si výši konečné ceny zjišťoval sám. Pokud je na zboží nápis ,sleva 40 procent‘, musí být uvedena také finální cena v korunách,“ uvádí dále mluvčí ČOI.

PROČ TA LÁKAVÁ SLEVA UŽ NENÍ?!

„Nejvíce mě naštve, když už první den slev najdu u některého zboží jen prázdný regál. Zajímavé je, že se to často děje u zboží, které v akci patří mezi nejzajímavější,“ zněla častá odpověď respondentů.

V kuloárech se hovoří o tom, že prý jde o geniální reklamní trik, podobný tomu, kdy cirkus slíbí vystoupení světové hvězdy, na místě se ale divák dozví, že hvězda „onemocněla“. Když už je ale zde, lístek na vystoupení si koupí a provozovatele nechá utržit i tak. Podobně mají „hvězdy“ z letáků a reklam lákat do obchodů.

Sami provozovatelé marketů ale něco takového tvrdě odmítají.

„Pro naše akční nabídky takovéto tvrzení určitě neplatí. Výrobky do akcí plánujeme a vybíráme podle více kritérií například podle našich tematických týdnů, podle sezony, samozřejmě vycházíme také z aktuální situace na trhu,“ zní odpověď mluvčí společnosti Lidl Zuzany Holé.

„Samozřejmě bychom rádi garantovali, že akční zboží bude dostupné po celou dobu v dostatečném množství. I přes velkou snahu ale není vždy zcela možné odhadnout aktuální poptávku zákazníků. U některých akčních výrobků omezujeme množství zboží, které může jeden zákazník během jednoho dne zakoupit,“ říká k tématu Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland.

„Cílem každé aktivity je zboží prodat, abychom zboží prodali, musíme ho mít. Vždy se snažíme důkladně plánovat množství zboží, které se v promoci objeví. Nelze to ale vždy odhadnout s naprostou přesností, vstupuje do toho řada faktorů,“ doplňuje Václav Koukolíček, který mluví za společnost Tesco.

ČOI sleduje i tuto oblast. Prohřešek, že slibované akční zboží v prodejně není už od prvního dne slev, sice nepatří mezi nejčastější, pokuty ale padají rovněž.

„A nepřísluší nám zjišťovat, proč zboží na prodejně není, zda ho nedoplnil místní personál, nebo zda na danou prodejnu zkrátka nedorazilo vůbec,“ dodal Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.