„Všichni jsme měli řidičská oprávnění a mohli střídat šoféry, pokud byla potřeba,“ vysvětluje, jak se seznámil s trolejbusy, které vyjíždí v sobotu naposledy. Vzpomíná, že když se v Ostravě objevily, byly brány za výkřik tehdejší techniky; mj. kvůli lepší regulaci pohonu či jinému odpružení

„Čtrnáctka měla pohnutou historii, prototyp se objevil v roce 1974, avšak hlavní odběratel Sověti trvali na staré odporové regulaci pohonu, a tak šel celý projekt do šuplíku. Sériově se začala dělat v roce 1982,“ pokračuje Bárta. V historii DPO je zapsáno celkem 44 vozů Škoda 14Tr.

„I první kloubová patnáctka s číslem 3503 byla prototypem, který jezdil nejdříve v Kyjevě a Gottwaldově, dnešním Zlíně. Ostrava si ji pořídila v roce 1987,“ uvádí pamětník.

Podle jeho slov na sedmnáct a půl metru dlouhém trolejbusu řidiči chválili dvě hnané nápravy i záběr v kopci v zimě.

„Kloubáků“ se časem na trolejbusových linkách hlavně 102, 101, 104 střídá deset. A na vybavování vozového parku DPO se opět podepisují politické poměry; do ulic Ostravy míří trolejbusy určené pro dálkovou trasu Simferopol Jalta na Krymu, o něž už v Rusku nejeví zájem.

Zajímavé jsou podle Bárty osudy trolejbusu č. 3222. Nejdříve vozí lidi ve východoněmeckých městech Eberswalde a Postdam, pak v Ostravě, odkud ho odprodávají do Alma-Aty. Naopak v DPO se ujímají látkové potahy sedaček odkoukané z vozů, jteré mu prodávají Němci.

V SOBOTU KONEC

V době, kdy se cestující i dopravní fandové loučí se 14Tr a 15 Tr, přebírá vedení DPO ve Škodě Plzeň dodávku nových kloubových modelů 27Tr Solaris. Ostravský trolejbusový vozový park se stává nízkopodlažní a bezbariérový, což ocení senioři, rodiny s kočárky i handicapovaní.

Historie trolejbusů 14Tr a 15Tr, které se podle Bárty staly tvářemi nejednoho českého i zahraničního dopravce, se završí příjezdem vozu 3511 na lince 104 na náměstí Republiky v sobotu ve 14.24 hodin. Jedna kloubová „patnáctka“ pak bude exponátem Kroužku přátel MHD v Ostravě.

Tramvaj T2 skončila před dvaceti lety
● V únoru uplynulo dvacet let od vyřazení slavných tramvají T2 v Ostravě.
● Jezdívaly zde v letech 1958 až 1998. Dopravní podnik jich měl 106 (to byl po Moskvě se 108 vozy druhý nejvyšší počet na světě) a patřily k nejpoužívanějším typům tramvají ve městě. Z nich ale zůstal pouze historický vůz č. 681, který nechali dopravní fandové uvést do stavu, jakoby zrovna vyjel z opravářské dílny ve druhé polovině 70. let minulého století.