Přesný počet bývalých zaměstnanců šachet se podle Anny Plevové jen tak spočítat nedá. Ani se o to nikdo nepokouší. „Kvůli přechodům pracovníků z jednoho dolu na jiný je u spousty jmen více karet. Přijímacích listů, osobních, mzdových, prašných,“ uvádí vedoucí referentka spisovny.

K nejstarším patří zpráva o nástupu Aloise Šlachty, narozeného v roce 1897, na šachtu Žofie v Orlové-Lazích v roce 1919. Nechybí vysvědčení ze živnostenské školy, osvědčení o zkoušce strojníka u větrníku, soupis činností při práci důlního elektrikáře (například desetiměsíční montáž osvětlení sedmého patra dolu), jmenování vedoucím plavicí jámy s vychválením jeho dovedností i záznam o odchodu do důchodu v roce 1952.

To Ladislav Šteker z té doby deklaruje hodně slušný příjem 3200 korun československých. A předkládá odvolání z místa vedoucího úseku příprav Dolu Julius Fučík kvůli konfliktu s jinými soudruhy a přeřazení na post revírníka. A to se dotyčný při svém příchodu na Sophienschacht píše v německých dokumentech Stöcker a zprávy z lékařského vyšetření jsou polsky.

K raritním patří i záznamy o vstupu do wehrmachtu pro německé státní příslušníky za války. Nicméně Plevovou a její dvě kolegyně zajímají především karty žijících bývalých horníků a povrchových pracovníků šachet. „Vyhledáváme personální a mzdové údaje pro správy sociálního zabezpečení,“ líčí.

Kartotéka přitom nečítá jen listy malého formátu, naopak většina z nich je A4 či dokonce A3. „Mzdových karet máme přes dva miliony, personálních jsme vytřídili více než půldruhého milionu,“ pokračují referentky ve spisovně v budově elektrorozvodny někdejšího Dolu Jan Šverma v Mariánských Horách.

Písemnosti z ostravské, petřvaldské a orlovské části revíru se zde shromažďují od „útlumového“ roku 1992. „Když šachty končily, tak se to tady postupně naváželo. Od loňského února jsme od těžařů převzali veškeré uložené spisy,“ vysvětluje Lubor Veselý, vedoucí odboru ze státního podniku DIAMO.

Jeho povrchoví pracovníci i báňští záchranáři teď celou spisovnu přemísťují ze Švermy na Jeremenko na odštěpný závod ODRA. Denně to obnáší čtyři plně naložené nákladní automobily registrů, kartonů, beden. Papíry, jež se zpracovávanou agendou nesouvisí, skartují. Je jich skoro sto kubíků…