Před hodinou na ranveji v Mošnově přistálo letiště z Prahy. Otázka zní: Kolik lidí zvolí velice komfortní možnost dostat se suchou nohou třeba až do centra Ostravy nebo dokonce do Bohumína?!

Když vstupujeme na palubu, vítá nás příjemná průvodčí. Jak ale sama podotýká, jezdí spíše trasy směrem na Brno a o vytíženosti těchto letištních spojů nemá ponětí. Ačkoliv je odpoledne, obsazenost vlaku by odpovídala spíše pozdním nočním hodinám. Když dorážíme do stanice ve Studénce, napočítávám ve vlaku rovných patnáct lidí. K tomu průvodčí a strojvůdce.

„Hlavní problém je, že spoje nenavazují na lety a opačně. Spoje hodně využívám, cestující ale ne,“ říká mladý muž, který pracuje na letišti, raději si ale přál zůstat v anonymitě. „Třeba o víkendu jsou autobusy pasé a lidé musejí čekat na nejbližší vlak třeba tři čtyři hodiny,“ vysvětluje svůj pohled na prázdný vlak zaměstnanec letiště, podle nějž se rozestupy mezi spoji stále zvětšují. „Když jsem tu začínal, jezdily co hodinu, teď i co tři. A tak raději jedete taxíkem,“ dodává.

SAMÍ ZAMĚSTNANCI

Příběhy lidí ve vlaku jsou různorodé, šokující ale je, že první vlakový spoj po přistání letadla z Prahy nevyužívá ani jeden cestující! Třináct z nich v Mošnově - ať už na letišti, nebo v průmyslové zóně - pracuje, další dva zde byli o práci zažádat.

„Vlak využívám pravidelně. Různými spoji jezdí především lidé, kteří tady pracují, cestující v podstatě ne. Jimi je vlak využíván snad jen ve čtvrtek po příletu nějakého letadla, odkud nevím. Jsou to v podstatě spoje pro zdejší pracující,“ vysvětluje Helena Nová, která je v Mošnově zaměstnaná.

Stejný pohled na věc má i další z cestujících, kterému skončila směna, Martin Vrátný. „Ve čtvrtek vlak veze i cestující z letadla, to je slušně zaplněný, všechny zbylé dny je to stejné jako dnes. Opodstatnění ta linka ale má - jak jinak bych se tady přece dostal?“ směje se Vrátný. „Primárně pro zaměstnance asi plánovaná nebyla, ale je tak holt využívána,“ krčí muž rameny.

V ČEM JE PROBLÉM?

Samotní cestující i lidé z letiště poukazují na jednu věc - špatnou návaznost leteckých a vlakových spojů. „Ano, chtělo by to doladit, ať to sedí,“ přitakává trafikant Ivo Bryš. „Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, že cestující zde vídáme spíše ojediněle,“ řekl nedávno v rozhovoru pro Deník ředitel letiště Jaromír Radkovský.

Letiště v posledních měsících eviduje asi šestnáctiprocentní nárůst cestujících, na obsazenosti vlaků se to ale nijak neprojevilo. „Potenciál letiště s železničním napojením je určitě větší než bez něj, je ale nutné železnici začít efektivně využívat. Prázdnota spojů je hlavní problém,“ hovoří stejně i předseda spolku Létejme z Ostravy Radim Gál. Jisté se tak zdá být jen jedno, železnice a letiště jsou už dva roky spojené nádoby, které je ale potřeba teprve zpárovat…

Jak to vidí České dráhy?
Počty cestujících, kteří spoje na Letiště Leoše Janáčka využívají, České dráhy (ČD) s odkazem na strategické důvody odmítly sdělit. „Obecně ale jejich počet stoupá, využívané jsou zvláště vlaky na a ze směny a spoje pro charterové lety,“ uvedla mluvčí ČD Monika Bezuchová s tím, že dnes letiště obsluhuje až dvanáct párů vlaků denně. ČD se nevyjádřily ani k reakcím cestujících na frekvenci a návaznost spojů, ani k tomu, zda železniční napojení podle nich naplnilo svůj potenciál.