Nejčastěji firmy tímto způsobem oslovují zákazníky, kteří si od nich v minulosti už něco objednali.

„Vypadá to jednoduše a lákavě. Dopis mimo jiné oznamuje, že si postačí pouze objednat zboží z přiloženého katalogu a výhra je vaše. Oslovený ,výherce’ je informován, že po potvrzení objednávkového kuponu a kuponu přijetí 1. ceny bude na jeho účet připsáno třeba 300 tisíc korun,“ uvedla příklad jednoho z dopisů předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska Marcela Reichelová.

Jak také upozornila, v podobných dopisech se nešetří slovy jako „zaručeno, garantováno, ověřeno či doklad pro výplatu“. A proto v lidech, kteří takový odpis obdrželi, postupně narůstá nervozita. Příslib výhry velké sumy je hodně lákavý.

„Po několikerém pročtení sugestivního dopisu dospějí někteří z oslovených k rozhodnutí, že výhru propadnout nenechají, a z přiloženého katalogu si zboží objednají. Na výhru ale čekají marně. Přijde jim pouze objednané zboží, které původně nechtěli a ani nepotřebovali. Může se jednat o zázračné pilulky na hubnutí, krémy na vrásky či doplňky stravy,“ dodala Marcela Reichelová s tím, že lidé by měli být k podobným podezřelým zásilkám slibujícím výhry podmíněné nákupem velmi obezřetní.

Z pohledu zákona se podle obránců spotřebitelů jedná o zakázanou agresivní obchodní praktiku, kterou se neseriózní prodejci snaží manipulovat se spotřebiteli a donutit je k uzavření kupní smlouvy, kterou by za jiných okolností neuzavřeli.

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich na dotaz Deníku uvedl, že inspekce loni pokutovala i firmu na základě podnětu, který přišel právě z Ostravy. Firma spotřebitelce slibovala výhru převyšující 1,5 milionu korun. Stačilo pouze vyplnit další objednávkový kupon. „Na základě podání jsme zahájili kontrolu a jednání inspekce vyhodnotila jako nekalou obchodní praktiku a firmě byla loni pravomocně uložena pokuta sto tisíc korun,“ uvedl mluvčí ČOI.