Slevy za včasný nákup končí například u cestovní kanceláře Čedok až posledního dubna. „S prodejem letních dovolených na léto 2013 jsme začali loni v prosinci. Ve srovnání s loňským rokem jsme u většiny hotelů zvýšili slevy za včasný nákup. Klienti mohou získat za včasný nákup až dvacetiprocentní slevu, a to při rezervaci do konce března. V minulém letním předprodeji bylo možné získat stejnou slevu pouze v případě, že si klient koupil zájezd už v prosinci předchozího roku," uvedl Tomáš Brejcha z Čedoku.
Největší zájem je podle něj zatím o letecké pobytové zájezdy pro rodiny s dětmi. „Největší nárůst je u Španělska a Řecka, zájem o Bulharsko a Turecko je na srovnatelné úrovni s loňským rokem. Pokles jsme zaznamenali u Egypta," doplnil Tomáš Brejcha. Podle něj pokračuje trend z minulých let, klienti si v létě vybírají kratší, nejčastěji osmidenní letecké pobyty u moře v hotelech se třemi a více hvězdičkami s polopenzí či all inclusive.
Přibližně 35 procent kapacit prodává Čedok v rámci zájezdů na první chvíli, dalších dvacet procent tvoří nákupy v rámci last minute.
Libor Šugárek z CK Vítkovice Tours, která se zaměřuje na prodej zájezdů k Jaderskému moři, uvedl, že prodej v rámci nákupů na první chvíli je srovnatelný s předchozí sezonou. „Zájezdy na letošní léto jsme začali prodávat už v říjnu roku 2012. Zájem je ve srovnání s předchozí sezonou obdobný. Ukazují to i čísla prodaných zájezdů v posledním čtvrtletí uplynulého roku. Nabídku nákupů na první moment mohou klienti využívat až do konce března," vysvětlil Libor Šugárek.
Rozdíl mezi nákupem na první chvíli a v rámci posledních momentů je podle něj zřejmý.
„Na první chvíli si lidé vybírají místo, termín i to, jestli chtějí například do chatek, dvouhvězdičkového hotelu či chtějí ještě luxusnější ubytování. Last minute je už trochu loterie, klient už nemá zdaleka takové pohodlí výběru, omezenější je i výběr pro rodiny s dětmi. Někdy to vyjít může, jindy nemusí," vysvětlil Libor Šugárek s tím, že Chorvatsko bude pro obyvatele ČR destinací číslo jedna i v této letní sezoně.
V porovnání s předchozí sezonou se ceny zájezdů v průměru podle něj nezvyšují, například stejný letecký zájezd v červnovém termínu do Podgory je skoro o pětistovku levnější než v předchozí sezoně. „Není to přitom žádná speciální akce," dodal Libor Šugárek.
Miroslav Jůva z třinecké cestovní kanceláře Marted říká, že zájem o nákupy zájezdů v rámci prvního momentu je vyšší než v předchozí sezoně.
„Připravili jsme pro zákazníky novinku, létáme z Ostravy na Sardinii. Jinak platí, že nejvíce našich klientů tráví dovolenou v Řecku a Turecku. Je také poznat, že klienti upřednostňují u leteckých zájezdů daleko více než v minulosti deseti- či jedenáctidenní pobyty. Tak dlouhé pobyty na řeckém ostrově Santorini se prodávají letos daleko lépe než sedmidenní, které jsme nabízeli loni," dodal Miroslav Jůva.