Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaplaví alternativní taxíky celé Česko aneb UBER a další i na Karvinsku?

Karvinsko - Jinde v Evropě je zakazují, u nás možná brzy dostanou zelenou. Takzvané alternativní taxíky, které místo klasických taxametrů využívají mobilní aplikace. Příkladem je služba UBER, která jezdí v Praze, v Brně ji naopak nepovolili. Zlegalizovat tuto činnost pro celé Česko plánuje novela zákona, kterou chystá ministerstvo dopravy.

12.10.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv VLP

„Novým a moderním věcem se nebráním, ale alternativní služby mají zcela jiný metr, než klasické taxislužby, ať už se to týká podnikání, povolení, kontrol i mnohé další,“ komentuje to majitel firmy Radio Taxi v Karviné Richard Balcar.

Mluví například o tom, že řidiči klasických taxislužeb skládají přísné zkoušky, ve vozech musí mít přísně kontrolované taxametry, jejichž pořízení a montáž je věcí tisíců korun, okolo dvaceti tisíc budou stát EET přístroje, které budou muset taxikáři mít od jara příštího roku. Přísné podmínky musí splňovat i provozovatelé taxislužeb, kteří ale mimo jiné vytvářejí v regionu tolik kýžená pracovní místa.

NENÍ CENA, JAKO CENA

Nadšenci pro alternativní taxíky kvitují například to, že už před nástupem do vozu údajně vědí konečnou cenu. Jenže. „Při přepravě přes aplikaci by zákazníkovi byla známa cena za přepravu, popř. odhad ceny, a způsob, jakým bude konečná cena vypočtena,“ říká k chystané novele mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Po přepravě by musel cestující na e-mail obdržet doklad o přepravě, obsahující náležitosti jako doklado přepravě z taxametru, a dále mapu trasy a identifikaci provozovatele aplikace,“ dodal.

Současní taxikáři ale říkají, že oni sami to všechno splňují již dávno. „Na konci každé jízdy vydáváme účtenky s veškerými údaji o ceně za kilometr, počtu ujetých kilometrů, čas jízdy a další,“ vysvětluje bohumínský taxikář Ivo Cichoň. „A co se týče určení ceny dopředu? Všichni přeci víme, kolik korun stojí kilometr, a když mi zákazník řekne, kam chce zavést z bodu A do bodu B, není pro mě problém i přímo v autě učinit odhad kilometrů i konečné ceny,“ dodává.

Taxikáři z Karvinska dále říkají, že novela vychází z podmínek a velikosti trhu, jaké panují například v Praze. „Já bych ale rád pozval ministerské úředníky, ať se přijdou podívat i do menších měst, kde je situace zcela jiná,“ říká dále Richard Balcar.

„Vždyť nejenom tržby jsou tady na úplně jiné úrovni, než v Praze či jiných velkých městech. Mnozí z nás doslova přežívají,“ upřesňuje havířovský taxikář Evžen Tomčala. „Víte, za ty roky co jezdím, se legislativa v našem oboru už tolikrát měnila a jeden rok platil zákon, který nám něco přikazoval a pak zas jiný, který to samé zakazoval, že už to všechno beru s nadhledem. Snadné to ale není,“ podotýká dále.

Ministerstvo dopravy říká, že novelu chce předložit návrh do legislativního procesu v příštím roce. Noví přepravci by pak částečně fungovali v režimu taxislužby. Museli by mít příslušné živnostenské oprávnění, evidované vozidlo, řidič oprávnění řidiče taxislužby.

Alternativní taxi jsou přitom v mnoha zemích Evropy zakázané, službu UBER nepovolili ani v Brně. „Stejně jako další země čekáme na rozhodnutí Soudního dvora při Evropské unii k postavení provozovatele aplikace UBER, zda jde o dopravce nebo pouze informační společnost. Z dosavadních jednání pracovní skupiny k taxislužbě vzešla shoda, že je nutné bez ohledu na toto řízení debatovat o možnosti začlenění nových technologií do oblasti taxislužby,“ dodává ministerstvo dopravy.

Autor: Richard Kutěj

12.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Babí léto v Ostravě, 18. říjen 2017. Ilustrační foto.
18

Babí léto v Ostravě. V kraji meteorologové naměřili víc než 22 stupňů

Snímek zachycuje prvňáčky ze základní školy v Milíkově. Třídní učitelkou je Martina Labajová. Na fotce zleva: Julie Martynková, Eliška Szmeková, Nela Ernstová, Marie Bojková, Jakub Raszka, Jakub Szmek, Nikolas Szlauer.

Představujeme prvňáky ZŠ v Milíkově a Bukovci

OBRAZEM: Třinec má obchvat, jeden úsek ale chybí

Třinec – Jedenáct let poté, co se stát zavázal postavit obchvat Třince, přišel zlomový den pro celý region. Nová silnice mezi třineckou částí Nebory a Bystřicí se v úterý otevírá motoristům.

S ODISkou nově do Ostravy také žlutými vlaky

Na krajskou síťovku ODISKA budou moci cestující jezdit i vlaky RegioJet. Do systému budou zařazeny tři ranní spoje z Návsí.

ON-LINE rozhovor s Ivo Vondrákem, hejtmanem a krajským lídrem ANO 2011

Ivo Vondrák, hejtman Moravskoslezského kraje a lídr hnutí ANO 2011 za Moravskoslezský kraj jako host on-line rozhovoru Deníku odpovídal na dotazy čtenářů.

AKTUALIZOVÁNO

Mistr vyšel ve Werk Areně naprázdno! Oceláři zdolali Kometu

/FOTOGALERIE/ Hokejisté Třince načali druhou čtvrtinu extraligy výborně. Třetí celek tabulky porazil dosavadního lídra a zároveň obhájce titulu Kometu Brno 4:1. Hattrickem se na triumfu Ocelářů podílel útočník Martin Růžička.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení