V první polovině ledna se jel druhý podnik turnaje eRally Australie. Oderský hráč se vyrovnal s náročnými podmínkami nejlépe a opět zvítězil. O náročnosti druhé rally vypovídá skutečnost, že z 312 hráčů jich dorazilo do cíle jen 147.

„Těch závodů, nebo soutěží, je pět. Osm nejlepších se pak utká ve velkém finále v Mladé Boleslavi. Tam budou mít všichni stejné počítače, stejné volanty, všichni začnou od nuly,“ říká Lukáš Matěja a dodává, že vítěz tohoto prvního ročníku on-line šampionátu Škoda eRally Cup získá na tři měsíce zapůjčenou Škodu Octavia RS iV.

K hraní Lukáše přivedl otec, který hrával počítačové simulátory už v jejich počátcích. „Mi bylo tak čtrnáct let, když jsem začal jezdit, ale v osmnácti jsem si dal pauzu. A když vyšla hra DiRT Rally, tak jsem se k tomu vrátil,“ pokračuje Lukáš Matěja.

Právě hra DiRT Rally 2.0 je ta, kterou využívají jednotlivé turnaje seriálu Škoda eRally Cup. Zájemce o účast v seriálu musí vlastnit licencovanou kopii této hry, musí mít internetové připojení a účet na stránkách výrobce hry, a musí se registrovat do turnaje.

Nehrozí riziko srážky

V počátcích hraní Lukáš Matěja rally nejezdil, bavily ho spíše okruhové závody jako formule a podobně. „Na té trati ale musí doufat, že do vás nikdo nenarazí, zatímco v rally jede člověk sám, jen proti času,“ vyzdvihuje výhody rally Lukáš Matěja, který už má za sebou světovou sérii – když vyšla první verze hry DiRT rally, dostal se až do celosvětového finále, kam se pokoušelo dostat z kvalifikací přes 72 tisíc hráčů.

Loni se Lukáš Matěja z Oder dostal ve hře  DiRT Rally 2.0 až do celosvětového finále v Anglii, kde mu jen těsně unikly stupně vítězů.Zdroj: archiv Lukáše Matěji

„Ta hra má dvě kategorie, Rally a Rallycross, v obou jsem byl ve finále,“ podotýká Lukáš Matěja. Finálový turnaj byl loni v lednu v anglickém Birminghamu a zúčastnili se ho také profesionální virtuální závodníci.

„Moc se mi nedařilo, v jedné kategorii jsem skončil pátý, ve druhé čtvrtý. Letos se mi podařilo dostat se znovu do finále v obou skupinách. Nikam se ale kvůli covidu nejede. Bude se to hrát z domova,“ poznamenává Michal Matěja s tím, že finále je 27. února.

Trénink až těsně před hrou

Tak jako sport, i esport zabere hodně času. „Hlavně tréninky. Tady v České republice ještě není tak velká konkurence, takže tolik nemusím trénovat, ale na světové série trénuji pořád dokola,“ naznačuje Lukáš Matěja.

Ve škodováckém turnaji, který právě hraje, mají hráči možnost vyzkoušet si tratě v tréninku.

„Škodovka je zveřejňuje a je na nich neomezený počet pokusů. V případě světových to zveřejňují také, ale dávají to hodně pozdě. Teď ještě třeba nevíme, kde a na čem pojedeme,“ vysvětluje Lukáš Matěja a dodává, že v případě škodováckého turnaje trénuje až těsně před hrou, na jejíž odehrání má týdenní limit.

„Před Monte Carlem jsem třeba trénoval v úterý a ve středu a celkově to mohlo být tak patnáct hodin, možná i trochu více. Každou erzetu (rychlostní zkouška – pozn. redakce) si projedu, ať ji znám a pak ji jedu naostro. Nedávám žádné pokusy navíc. Jednu trať trénuji třeba i hodinu a půl, těch tratí je dvanáct, takže se ten čas nastřádá,“ dodává Lukáš Matěja.

Herní zařízení je hodně podobné realitě. Hráč kromě řízení a šlapání na plyn a brzdu také řadí nebo si pomáhá ruční brzdou. „Je to dost náročné na psychiku i fyzicky. Člověk musí pořád být ve střehu a pořád něco dělá,“ doplňuje Lukáš Matěja, kterého ve škodováckém turnaji čekají ještě tři závody – Španělsko, Finsko a Řecko.

Limit pro odjetí rally ve Španělsku končí ve čtvrtek 28. ledna.