Podle sdělení policie bylo zastaveno čtrnáct souprav. Nejdéle čekali lidé z vlaku do Košic. Prohlídka tam trvala déle než 4 hodiny. 

Bomba

„Přijali jsme oznámení o uložení nástražného výbušného systému v konkrétních vlacích. V rámci celé republiky provádíme opatření, na kterém se podílí i pyrotechnická služba Policie České republiky. Jednotlivé vlaky jsme zastavili, odstavili a provádíme evakuaci osob. Následovat budou pyrotechnické prohlídky. Současně pátráme po autorovi výhrůžky," uvedla Markéta Janovská z policejního prezidia.

Podle informací Deníku jde o vlaky přepravců Leo Express a RegioJet.

„Ano, před 10 minutami jsme obdrželi od policie informaci, aby naše vlaky zastavily v nejbližší stanici, kde proběhne kontrola. Všichni cestující museli soupravy opustit. Po prohlídce vagonů, která by neměla trvat příliš dlouho, budou vlaky pokračovat v cestě," potvrdil Deníku chvíli po 11. hodině mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

O hodinu později už mohl oznámit, že se některé vlaky rozjely.

„V této chvíli byla ukončena prohlídka u tří souprav. Policie u nich dala svolení k odjezdu a už pokračují v cestě. Sám jsem cestoval z Prahy do Žiliny a stojíme v Hranicích na Moravě, kde prohlídka soupravy stále probíhá," dodal po poledni Ondrůj.

Ve 13 hodin Markéta Janovská z policejního prezidia Deníku řekla, že ze čtrnácti zastavených souprav jich bylo zkontrolováno šest. Pyrotechnické prohlídky byly u nich negativní a vlaky se opět vydaly na trasu. U dalších prohlídky nadále pokračují. „Zatím nedokážeme říct, jak dlouho potrvají," uvedla Janovská.

Některé vlaky kvůli kontrolám nabraly více než dvouhodinová zpoždění, u některých to byly až 4 hodiny.

Bomba se nenašla

Shodou okolností byl vlak, ve kterém cestoval mluvčí společnosti RegioJet tím, ve kterém prohlídka trvala nejdéle. "Jednalo se o soupravu o devíti vozech. Policisté tady měli bohužel k dispozici jen jednoho psa, proto se prohlídka protáhla. Skončena byla krátce po 15. hodině," řekl Ondrůj. Potvrdil, že cestující na Slovensko mají nárok na kompenzaci, kterou jim dopravce přizná automaticky. Mnoha dalším cestujícím dopravce zajistil náhradní dopravu. 

"Komplikace a zpoždění nás velice mrzí. Snažili jsme se vše koordinovat ve spolupráci s policií, ale vlaky nebylo možné vypravit na další cestu dříve, než byla garantována naprostá bezpečnost," dodal mluvčí.  

Jak se zastavují vlaky?

Pro podobné situace mají přepravci stanovený postup. „Máme na to nastavený systém. Poté, co náš dispečink obdrží informaci od policie, dohodne se, ve které stanici který vlak zastaví. V tomto případě to byly stanice, kdy bylo zázemí pro evakuované cestující. Strojvedoucí obdrží zprávu telefonicky, přijde mu také sms zpráva a e-mail. Informován je také vedoucí týmu palubního personálu, který následně informuje o situaci konkrétních požadavcích cestující. Souběžně se také musí informovat cestující, kteří na vlaky čekají v dalších stanicích, upravuje se rezervační systém a podobně," vysvětlil Ondrůj, když jeho vlak ještě stále stál při policejní prohlídce v Hranicích na Moravě.

Odškodné

Některé vlaky kvůli kontrolám nabraly i několikahodinová zpoždění. Mnozí cestující se tak nedostali na schůzky, obchodní jednání, případně nestihli navazující spoje včetně leteckých. Náhradu škody – například za odlet jiným letadlem, ušlý zisk a podobně – mohou žádat po autorovi výhrůžky. „To musejí uplatnit u pachatele," řekl mluvčí Ondrůj s tím, že i společnosti RegioJet vznikla obrovská škoda.

Přepravní firma ale některé pasažéry bude sama odškodňovat za zpoždění, přestože ho nezavinila. „Už teď je jasné, že cestující, kteří například jedou v mezinárodních spojích mezi Českou republikou a Slovenskem, mají nárok na kompenzace," uzavřel Ondrůj.