Při nehodě v dubnu 2004 zahynuly ve zdemolovaném autě dvě dívky, třetí studentka má trvale poškozený mozek. Ve voze jelo celkem pět lidí. V kauze byl zprvu stíhán Szkanderův kamarád, toho však před lety soud osvobodil, protože podle znalců vůz jednoznačně řídil někdo jiný.

Před soudem od roku 2007

Marek Szkandera čelí obvinění od roku 2006, před soudem stál poprvé v únoru 2007. Frýdecko-místecký soud muže opakovaně posílá na čtyři roky za mříže, odvolací soud však rozsudky ruší a trvá na novém projednání. V jednom případě byl nepodmíněný trest dokonce potvrzen, Szkanderův advokát však poté uspěl s dovoláním u Nejvyššího soudu. Ten pravomocné rozhodnutí zrušil a spis vrátil zpět do Frýdku-Místku. V následném procesu padl prakticky stejný rozsudek, který po Szkanderově odvolání pro změnu zrušil ostravský krajský soud.

Znalkyně prozkoumá věrohodnost obžalovaného

Z veřejně dostupné databáze na internetu vyplývá, že spis byl 25. května odeslán k vypracování dalšího znaleckého posudku. Termín hlavního líčení zatím není stanoven. „Ta věc je trošičku rozsáhlejší,“ řekl ve středu Deníku soudce Petr Prašivka. „Myslím si, že není reálné, aby to znalkyně dodala do měsíce,“ upozornil s tím, že se musí postupovat podle pokynů krajského soudu. Proces může začít až po jejich splnění. Znalkyně má zkoumat věrohodnost obžalovaného a jednoho ze svědků.

To nepamatuju, říká žalobce s dvacetiletou praxí

„Rozhodnutí krajského soudu nemohu komentovat. Poslední rozhodnutí bylo zrušeno, je to vráceno prvoinstančnímu soudu k novému projednání a rozhodnutí. S tím, že je nutné ještě doplnit dokazování,“ shrnul i státní zástupce. Podle něj je délka trestního řízení „zcela výjimečná“. Dodal, že pokud krajský soud v kauze vážné nehody rozsudek zcela zruší, obvykle se to stává jen jednou, výjimečně dvakrát. „Ale toto na dopravě, kterou dělám přes dvacet roků, skutečně nepamatuju,“ konstatoval žalobce. „Faktem je, že ten následek tam je hrozný,“ poznamenal.

Muž tvrdí, že auto neřídil

Dnes šestadvacetiletý Szkandera tvrdí, že vůz neřídil. Krátce před tragédií nabídl dívkám, které slavily maturitní večírek, odvoz z bystřického motorestu, a přemluvil je. Po dvou stech metrech jízdy však starou škodovku na železničním přejezdu srazil vlak.

Podle žalobce vjel Szkandera na koleje i přesto, že signalizace fungovala. Lokomotiva auto šrotovala sto čtyřicet metrů. Při havárii na místě zemřely dvě studentky ve věku 18 a 19 let, třetí pasažérka přežila, avšak s doživotními následky. Nepřipoutaní mladíci po nárazu z vozu vypadli, což jim zřejmě zachránilo život.

Marek Szkandera měl v krvi 1,85 promile alkoholu a lékaři v jeho moči objevili stopy po marihuaně. Vzhledem k vývoji procesu nemusí respektovat ani šestiletý zákaz řízení, který mu okresní soud opakovaně uděluje. Při loňském hlavním líčení potvrdil, že běžně usedá za volant.