„Na termín jsem marně čekal dva měsíce. A vzhledem k vývoji to vypadalo, že bych musel čekat snad až do září. Tak jsme našli nakonec volné místo v Hradci,“ popisuje svoji zkušenost pan Jiří. Bohužel nedopadl dobře. V cizím městě, kde netrénoval jízdy, napoprvé zkoušky neudělal a čeká na další termín.

Asociace autoškol ČR upozorňuje, že se rozhodně nejedná o ojedinělý případ. V Česku je totiž potřeba každý měsíc vyzkoušet zhruba 15 tisíc žadatelů o řidičské oprávnění. V březnu a i téměř celý duben se ale nezkoušelo kvůli covidové uzávěře. To má za následek jediné: jednotky tisíc žadatelů čekají na závěrečné zkoušky déle, než stanovuje zákon; tedy více než patnáct dnů. Část obcí a měst prostě nestíhá zkoušet. A navíc, hodně žáků se do autoškol hlásí právě nyní. Od července totiž začne platit novela zákona, která zastropuje maximální počet závěrečných testů na tři. Pokud žadatel neuspěje třikrát u teoretické části zkoušky, musí absolvovat v autoškole znovu teoretickou část výuky. Stejné to bude u složení zkušební jízdy. Dosud přitom žádné omezení neplatilo. V kombinaci s lockdownovou prodlevou některých obcí je tak situace na mnoha místech ČR složitá. 

Dálnice, elektronická dálniční známka. Ilustrační foto
Zaplatili, ale nemohli jezdit. Ministerstvo odkládá zdražení dálničních známek

Podle předsedy Asociace Aleše Horčičky se problém týká zhruba dvaceti procent samospráv z celkového počtu 206 měst a obcí, kde se závěrečné zkoušky konají. „Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme obcím posílali návod, jak situaci zvládnout. Bohužel, ne všude se k tomu postavili aktivně. Mám zkušenost, kdy žadatel čeká na závěrečnou zkoušku od ledna. To je naprosto nepřípustné,“ popsal Deníku Horčička.

Největší šrám v této situaci odnášejí právě autoškoly. To u nich si totiž lidé objednávali službu, která se pozastavila u termínu konání závěrečné zkoušky. „Trápí nás to a poškozuje to autoškoly v konkurenčním souboji. Jako autoškoly si máme konkurovat v tom, jak jsme dobří učitelé, jaký máme vozový park, jakou máme historii, jak jsme personálně zajištění. V momentě, kdy to vše spadne na délku absolvování závěrečné zkoušky, je to pro nás naprosto neakceptovatelné,“ upozorňuje Horčička.

Policisté s celníky se včera na dálnici D10 zaměřili na dálniční známky.
Zátah na hříšníky bez dálniční známky: To není moje auto, vymlouvají se řidiči

Hlavním problémem je podle předsedy Asociace výkonnost jednotlivých samospráv. Zatímco v některých obcí zkušební komisař dokáže vyzkoušet v jeden den šest až osm žadatelů, jinde jen tři. „V tom je ten zakopaný pes. Exaktním příkladem je Praha. Nezkoušejí úplně nejméně, nicméně mohlo by se zkoušet mnohem více, ale z nějakých organizačních důvodů to nyní nedělají. Což je problém. Začíná se dít zkoušková turistika,“ vysvětluje Horčička.

Ministerstvo dopravy Prahu kritizuje

Dlouhé čekací doby na závěrečné zkoušky v hlavním městě se nelíbí ani ministerstvu dopravy. S vedením Prahy se kvůli tomu dostalo do sporu. Mluvčí resortu dopravy František Jemelka nicméně tvrdí, že s příchodem letních prázdnin kolaps na úřadech nehrozí. „Z 206 obcí s rozšířenou působností nám hlásilo problémy jen jednotky z nich, zejména však Magistrát hlavního města Prahy, který neplní své zákonné povinnosti s přidělováním termínů ke zkouškám. Je na magistrátu, aby přijal taková opatření, aby k uvedenému nedocházelo a plnil své povinnosti, když to zvládla celá Česká republika. Opakuje se zde situace z doby front na řidičské průkazy, které také byly prakticky jen v Praze,“ kritizuje Jemelka.

Akce na jihavském polygonu byla zaměřená na začátečníky, kteří jsou nejrizikovější skupinou řidičů.
Start Driving: mladí řidiči se v Jihlavě učili krotit svá auta. Podívejte se

S takovými výtkami pražský magistrát nesouhlasí. Řídil se údajně právě doporučením ministerstva snížit počet odzkoušených žadatelů na šest za den na jednoho komisaře, navíc kvůli karanténě celého oddělení zkušebních komisařů v říjnu loňského roku vznikla velká prodleva. „Neméně důležitým důvodem tohoto stavu je také skutečnost, že oddělení zkušebních komisařů stejnými pracovními silami vykonává nejenom zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění, ale také činnosti krajského úřadu,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Manažerskou chybu podle něj v kritickém období udělalo i ministerstvo.  „Mohlo, alespoň dočasně, přerušit odvolávání zkušebních komisařů v nejinkriminovanějších měsících na týdenní pravidelná školení. Ta mohla být řešena dálkovým přístupem, protože jejich rozsah je i nad požadavky příslušné evropské směrnice,“ podotýká Hofman.

Zástupci autoškol doufají, že se situace do prázdnin zlepší a od poloviny června by mělo odbavování žadatelů zrychlit. Po plném proočkování komisařů proti nemoci Covid-19 by se měli vrátit ve své výkonnosti jako před pandemií – tedy na asi jedenáct jízd žadatelů o řidičské oprávnění skupiny B na jednoho komisaře denně.