Příběh výrobce modelů Abrex a jejího majitele Radka Bukovského je v mnoha ohledech velice zajímavý. Například v tom smyslu, že sen osmiletého kluka o tom, že jednou bude vyrábět modely autíček, se v devadesátých letech proměnil ve skutečnost. Dále pak třeba ještě proto, že výrobu postupně převádí z původní lokality v Číně do středočeského Divišova.

V tuto chvíli již několik modelů nese označení Made in Czech. "Prvním byla Škoda Forman, kterou lze nyní koupit i v policejním provedení, zatím poslední vyvinutou novinkou je Škoda Garde," říká ředitel závodu Abrexu Jan Mizera.

Podle něho se zatím stále ještě zhruba 90 procent z nabízených modelů Abrexu vyrábí v Číně, cílem však je dosáhnout na zhruba sedmdesátiprocentní podíl produkce v ČR. Jelikož čínští partneři nejsou obvykle příliš flexibilní, vyplatí se tam zadávat jen výrobu velkých sérií.

VW Transporter sraz u Lipna
Vlastnit Volkswagen Transporter je vášeň: Díky ní vznikla i souprava ze dvou T4

V České republice si již vyrábějí formy pro odlévání nových typů modelů, což je vždy ta největší a nejnáročnější investice. Právě kvůli tomu, že v Evropě to nikdo kvalitně neuměl, se v minulosti drtivá většina světových výrobců tohoto zboží orientovala na Čínu. "V tomto oboru se skutečně musíme učit od Číny a ne oni od nás, jak je tomu ve většině jiných oborů," dodává Bukovský. Hlavním důvodem, proč se rozhodl pro přenos výroby do Česka, byla prý podle něho osobní ambice, aby modely v Česku vyráběných vozidel také vznikaly v tuzemsku. Navíc se v současnosti produkce v Číně prodražuje, protože poměrně výrazně stoupají platy tamějších zaměstnanců i další nutné náklady.

Takto pak vypadá hotové díloZdroj: Radek Pecak

V Divišově se nové modely, kterých je každým rokem kolem pěti, vyvíjejí, a také montují. Také zde připravují odlévací formy. Samotné odlévání "karosérií" ze zinkové slitiny, která obsahuje i malé množství hliníku a mědi, stejně jako lakování, se však odehrává u spolupracujících firem. "Postupně však chceme mít celý výrobní proces pod jednou střechou u nás," vysvětluje Mizera. Proto ještě v letošním létě instalují do prostor v Divišově vstřikovací lisy pro zinkovou slitinu i plasty. Většina dílů, ze kterých se skládá hotový model auta, je totiž z různých druhů plastu. Okna a světla samozřejmě z průhledného, dále se využívá černý pro podlahy a kola a další pro interiérové díly.

Reálná zmenšenina nevypadá dobře

Montáž je opravdu "piplačka". Na vlastní oči jsem viděl, jak chirugricky přesné počínání vyžaduje třeba i obyčejné vlepování okének do karosérie a už vůbec bych nechtěl pinzetou instalovat titěrné stěrače do malinkých otvorů v karosérii. "To je vůbec poslední úkon při montáži," vysvětlil mi Jan Mizera. Pak se již jen vůz balí do krabičky a expeduje.

Škoda VOS
Škoda VOS vozila kruté komunisty. Kvůli Gottwaldově ženě ji museli prodloužit

Auto v nejžádanějším měřítku 1:43 obsahuje řádově 45-60 dílů, ovšem vozidlo v měřítku 1:18, jehož délka se počítá již v desítkách centimetrů jich může mít třeba více než dvě stovky. Kromě toho v Abrexu udělají i nejmenší autíčka v poměru 1:72, případně relativně vzácné měřítko 1:24.

I když si to většina lidí myslí, model není naprosto přesnou zmenšeninou reálného vozu. Při konstrukci se sice vycháží z 3D dat, které získají od výrobce, případně z těch, které sami získají díky skenování historického vozidla, ovšem leckdy se musí žádoucím způsobem upravovat.

Skla se lepí ručněZdroj: Radek Pecak

"Například spára mezi dveřmi musí být širší, ve správném poměru by vůbec nebyla patrná. Někdy se dokonce upravují i jednotlivé proporce tak, aby model při zkresleném pohledu lidskými očima vypadal správně. Spolupracujeme při tom třeba i se sběrateli a promlouvají do toho i výrobci skutečných vozů," vysvětluje ředitel Jan Mizera. Vždy musí s danou značkou uzavřít i patřičné smlouvy, což se týká třeba i užívání log na závodních vozech nebo růžice ve znaku Policie České republiky.

a širší než klasické kupé 110 R
Historicky první Škoda RS byla velmi extrémní. V 70. letech jela hodně přes 200

Stejně jako v minulosti, tak i v budoucnosti hodlá Abrex vyrábět vozidla, které vyjížděly a vyjíždějí z výrobních linek českých značek. Kromě Škody, jejíž modelů nabízejí nejvíce, se od Abrexu dají v poslední době získat třeba i modely vozidel Praga, Tatra nebo Jawa. V patrnosti ale mají i další známé tuzemské výrobce.

A přestože se ve světě stále více šíří výroba plastových modelů odlévaných do silikonových forem, zde chtějí zůstat hlavně u kovových modelů. "To je pro nás to pravé", uzavírá Jan Mizera.