Předchozí
1 z 2
Další

Skupinou, která je ze strany šmejdů dlouhodobě nejvíce ohrožená, jsou senioři. Potvrdil to i nedávný výzkum společnosti Doro, který realizovala agentura Rondo Data.

Vyplývá z něj, že Češi za největší problém seniorů překvapivě nepovažují finance (20 procent), zdraví (25 procent) nebo to, že jsou často sami (16 procent), ale fakt, že jsou snadným terčem šmejdů, podvodníků a podobných nekalých praktik (39 procent). Mezi ty patří například podvodné emaily a spamy, které se snaží ze seniorů vylákat peníze. Dalším častým trikem podvodníků je podomní prodej nebo různé kontroly a opravy. Vyhlídnutou obětí se nechají vpustit do bytu či domu, kde jí následně okradou.

Ukázkový případ okradení seniora se stal nedávno v Ostravě. Muž zde dvakrát okradl třiaosmdesátiletou seniorku, která ho nejprve domů vpustila jako opraváře, který jí opraví světlo. Podruhé se podvodník vydával za policistu, který přišel vyšetřit předchozí krádež.

Ano po telefonu

S různými nekalými praktikami se můžete setkat během celého roku. Nejčastěji při návštěvách podomních prodejců energií v domácnostech. Ti často lidem nabízejí účast na různých „energetických aukcích“, jejichž prostřednictvím si mají vybrat toho nejvýhodnějšího dodavatele energií. Mnohdy jsou v nabízených smlouvách ukryty značné smluvní sankce a celkové nastavení smluvních vztahů je pro zákazníky nevýhodné.

Časté je také oklamávání spotřebitelů prostřednictvím telefonních nabídek různých produktů jako jsou holítka, potravinové doplňky, zázračné zdravotnické pomůcky, kapky do uší a jiné druhy zboží. Stačí, když do telefonu řeknete slůvko „ano“ a tím potvrdíte souhlas se smlouvou. Proto je třeba si uzavření smlouvy vždy dobře promyslet a nic nepodepisovat bez přečtení a rozmyslu.

„Před Vánocemi pravidelně zaznamenáváme zvýšený počet dotazů týkajících se koupě různého zboží v rámci předváděcích akcí, které se konají v super a hypermarketech. Často se jedná o úplné zbytečnosti, které lidi koupí v zápalu vánočních nákupů a pak mají problémy s odstoupením od smlouvy či s reklamací zboží. Setkáváme se též se stížnostmi na různé pochybné e-shopy. To je zřejmě dáno tím, že se lidé snaží sehnat nějaké konkrétní zboží do Štědrého dne a obrátí se tak na jakýkoliv e-shop, který dané zboží právě nabízí. Ostražitost spotřebitelů je tak mnohdy zastíněna stresem z blížících se svátků,“ vyjmenovává Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Častější jsou podle ní též stížnosti na různé klamání ohledně ceny zboží. Ve sdružení se ve svátečním a posvátečním období setkávají zejména s dotazy týkajícími se odstoupení od smlouvy uzavřené na internetu. Protože lidé více nakupují, častější jsou také prosby o radu s reklamací zboží a podobně.

Důvěřuj, ale prověřuj!

Prodejci chtějí využít předvánoční čas, takže jejich zvýšená snaha prodat své zboží je zcela logická. K tomu vždy patří určitá míra reklamního přehánění, lákání na různé akce a jiné marketingové „fígle“. Pokud nezacházejí za mez stanovenou zákonem, je to v pořádku. Přehánění ve smyslu reklamních zvolání o nejvýhodnější nabídce nebo nejlepším výrobku je tolerováno, ale spotřebitel nesmí být přímo klamán, zejména o vlastnostech výrobku nebo třeba jeho ceně. Všichni bychom tedy před Vánoci měli zbystřit a informace, hlavně o cenové výhodnosti, ověřovat.

Ačkoliv jde o svátky vzájemného pochopení a laskavosti, podle Gerty Mazalové by spotřebitelé měli být paradoxně více nedůvěřiví: „Právě v předvánočním čase přibývá také telefonních nabídek různého zboží nebo služeb. Proškolení pracovníci se snaží co nejvíce využít důvěřivosti lidí, zejména seniorů, které přesvědčují a přemlouvají k nákupu různých, většinou nepříliš kvalitních, ale zato zázračných produktů, které vyléčí veškeré nemoci, zbaví je potíží, ulehčí život a tak dále. Spotřebitelé by si měli v těchto případech vždy uvědomit, že podnikání je činnost za účelem tvorby zisku a nikoliv dobročinnost.“

Takže pokud vám někdo telefonicky vnucuje zboží „až pod nos“, měli byste se zamyslet nad tím, jestli takové zboží skutečně chcete, zda ho potřebujete a je-li nabízená cena opravdu tak výhodná, jak je prezentována. Vždy je lepší si nákup dobře rozmyslet a nepodlehnout nátlaku prodejce.

Kolem Vánoc jsou zkrátka lidé nejen štědřejší, ale i více důvěřiví a snadněji naletí. Podle názoru odbornice na spotřebitelské problémy vánoční nálada motivuje lidi k tomu, aby byli k sobě laskavější a mysleli nejen na sebe, ale také na své bližní.

„To je smysl Vánoc, na který bychom neměli v šílenství předvánočních nákupů zapomínat. Jsem ráda, že se podle toho mnoho lidí skutečně chová. Bohužel se najdou i takoví, kteří důvěřivosti a laskavosti zneužívají. Proto známe heslo: Důvěřuj, ale prověřuj! To platí ve všech oblastech života, tedy i v rámci spotřebitelských vztahů. Pokud chce někdo vydělávat tím, že podvádí ostatní, je to lidsky nesmírně ubohé, ale i s tím se samozřejmě potkáváme. Zejména v případě podvedených seniorů, kteří mnohdy doplácejí právě na svoji důvěřivost v lidskou dobrotu, je mi to vždy velmi líto. Obecně tedy doporučuji být raději méně důvěřivý a přesvědčit se o dobrých úmyslech druhého člověka než obráceně,“ říká Gerta Mazalová.

Na půjčku byste měli mít

Lidé si před Vánoci častěji berou různé půjčky. Působení šmejdů v této oblasti je už naštěstí minimální. Poté, co 1. 12. 2016 vstoupil v účinnost nový zákon o spotřebitelském úvěru, došlo k zásadnímu pročištění trhu. „Občas se setkáváme s tím, že někteří poskytovatelé se snaží tuto legislativu obcházet a nutí klienty, aby si zřídili živnostenské oprávnění, a pak jim poskytují úvěry podnikatelské. Nicméně stížnosti na skutečně šmejdovské praktiky, s nimiž jsme se setkávali dříve, již v našich poradnách nezaznamenáváme. Zejména je třeba vyzdvihnout to, že zákon se vztahuje i na takzvané mikropůjčky do pěti tisíc korun, což byly dříve nejrizikovější typy úvěrů.

V jejich smluvních podkladech se někdy objevovaly opravdu neuvěřitelné věci. Samozřejmě spotřebitelé musí i nadále pečlivě číst, co podepisují, musí také pečlivě zvažovat výhodnost daného úvěrového produktu. Na tom se ani novým zákonem nic nezměnilo a není ani účelem, aby byl spotřebitel chráněn proti sobě samému. Ale již to není ten Divoký západ, který v rámci trhu spotřebitelských úvěrů panoval dříve,“ pochvaluje si předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů.

A co si zejména ohlídat, když si berete spotřebitelský úvěr? Jednoduše to, jestli na daný úvěr mám. „Před půjčkami na dárky lidi varujeme dlouhodobě. Stává se, že rodiče koupí dětem zájezd do Alp, zaplatí drahou dovolenou v zahraničí nebo koupí nějaké jiné drahé dárky a pak splácí půjčku i několik let. I když jsou úvěry zákonem již mnohem lépe upraveny, pořád je velmi krátkozraké se zadlužit na léta kvůli jedněm Vánocům, aniž zvažujeme, že přijdou jiná vydání, mnohdy důležitější, a my budeme dárky, na které jsme neměli, splácet léta,“ varuje Gerta Mazalová.

Pokud si i přesto chcete úvěr vzít, měli byste se zajímat hlavně o údaj RPSN (roční procentní sazba nákladů), výši jednotlivých splátek i celkovou částku, kterou máte podle smlouvy zaplatit. Jde o to posoudit výhodnost úvěru a své možnosti takový úvěr splácet. O zmíněných parametrech úvěru byste samozřejmě měli být informováni ještě před uzavřením smlouvy.

Bezplatná právní pomoc

Kolika lidem, kteří se na Sdružení obrany spotřebitelů obrátili s tím, že naletěli šmejdům, se nedá vyčíslit. Spolek si totiž nevede statistiku úspěšnosti. Není to ani možné. Lidem v nouzi poskytuje pouze poradenství, takže někdy se ani nedozví, jak spor dopadl. Navíc případy jsou z hlediska své závažnosti i konkrétních okolností různé. Mnoha spotřebitelům však pomoci skutečně dokáže, o čemž svědčí spousty děkovných zpráv.

Z pověření Ministerstva průmyslu a obchodu navíc realizuje projekt nazvaný „Spotřebitelský ombudsman“, kdy v rámci obtížnějších případů ve svých poradnách poskytují lidem bezplatnou právní pomoc směřující k mimosoudnímu vyřešení sporu. Právníci jim pomáhají například se sepsáním písemných mimosoudních návrhů a podobně. Na základě svých dlouholetých zkušeností s vánočními nákupy už Gerta Mazalová ví jedno: „Největší dar je, že se máme rádi, jsme na sebe hodní a pak stačí malý dárek a hezké slůvko, snad i pohlazení a Vánoce jsou hned krásnější!“ říká závěrem.

Příběh s dobrým koncem
Snad nejvíce mne dojal příběh jedné více než devadesátileté seniorky, která se nechala umluvit k podepsání kupní smlouvy na „zázrak techniky“, vysavač za cca 70 tisíc korun. Paní ještě doběhla pro 20 tisíc zálohy, aby si tu koupi opravdu zajistila, protože těch zázraků měli údajně jen několik a jen ona byla ta vyvolená. K nám do poradny přišla s pláčem, protože to musela říci dětem a ty z toho opravdu nadšeny nebyly. Prodejce jí odmítl peníze vrátit, ale stačilo jméno naší organizace a jeden telefonát a smlouva byla zrušena, peníze vráceny, paní jsem utřela slzičky a ona celá šťastná z naší poradny cupitala domů. Ale slíbila mi podáním ruky, že už nikdy nic takového neudělá.
Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.