Jedním z nich je „ajťák“ Zbyšek Linhart z Rakovnicka. Kvůli své profesi musí často vyjíždět do terénu. „Na jaře minulého roku jsem při těch neskutečných cenách platil za plnou nádrž o zhruba jedenáct set korun více. Tankuji ji někdy i třikrát do měsíce. Takže jsem řešil, jak ušetřit,“ popsal.

Auto podle svých slov kvůli výjezdům k zákazníkům potřebuje. „Nakonec jsem se na základě doporučení od kolegů rozhodl zkusit přestavbu na LPG. Už bych neměnil. Náklady na kilometr mne vycházejí na zhruba dvě koruny na kilometr, u benzinu to bylo o jeden a půl koruny více,“ řekl. Zároveň si pochvaluje i zahraniční zkušenost. „Vyrazili jsme v létě vozem do Rakouska. Vůbec nebyl problém doplnit plyn, stanice jsou dostupné i v cizině,“ podotkl.

Cena rozhoduje

Ke stejnému rozhodnutí dochází čím dál více majitelů aut s benzinovým pohonem. Důvodem jsou právě ceny paliv u čerpacích stanic. Nejprodávanější benzin Natural 95 se prodává za průměrných necelých 38 korun za litr. To je o cirka dvě koruny více než před rokem. Naproti tomu litr zkapalněného ropného plynu je o polovinu levnější a jeho průměrná cena se dlouhodobě pohybuje kolem 17 až 18 korun za litr.

V Česku službu sdílených aut poskytuje celkem devět firem
O sdílená auta je enormní zájem. Češi s nimi vyjíždí i k Jadranu

Příznivá cena LPG na čerpacích stanicích, která navíc nezaznamenala ani v nejisté ekonomické době veliký výkyv, a také velmi dobře dostupná tankovací síť jsou příčinou enormního zájmu o vozidla na zmíněný pohon. „Za celý loňský rok evidujeme celkem 3 966 registrací nových vozidel s pohonem na LPG a benzinu. To je nárůst o 76 procent oproti roku 2021. O necelou stovku méně bylo zaregistrováno elektromobilů. Zájem klesá o vozy s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Těch přibylo bezmála osm stovek,“ přiblížil situaci tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Jenže aut se spalováním ropného zkapalněného plynu přibylo ve skutečnosti násobně více. Velmi často jsou totiž automobily s motorem na benzin dodatečně přestavěny na systém s LPG. Podle statistik ministerstva dopravy se v roce 2021 provedlo celkem 7 263 takovýchto přestaveb. Je ovšem spravedlivé podotknout, že v čísle jsou zahrnuté montáže a i demontáže, a to LPG a CNG systémů. Přesnější data resort dopravy nemá.

Auta na LPG prožívají nové období oblíbenosti
Velký návrat aut na LPG. Prodeje i přestavby vozů v Česku trhají rekordy

Odborníci odhadují, že počet přestavěných vozů v loňském roce na spalování LPG činil zhruba šest a půl tisíce. To je meziroční nárůst o téměř polovinu. „Celkově se tak i s přestavbami počet v uvozovkách nových vozidel na autoplyn loni přehoupl přes úroveň deset tisíc. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo v loňském roce dvaapůlkrát násobně více než bateriových elektromobilů,“ poznamenal výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.

Nové auto stojí statisíce

Přestavbám nahrává i drahota. Zatímco nové úsporné auto je investicí v řádech statisíců korun, „proměna“ na spalování plynu začíná na hranici dvaceti tisíc korun. „Současná ekonomická situace a omezená dostupnost nových vozidel v základních kategoriích způsobila, že uživatelé stále používají, servisují a nechávají si přestavovat na LPG i starší vozidla, která jsou pro přestavbu vhodná a která mohou v době krize velice efektivně využívat,“ dodal jednatel společnosti Autogas – centrum Jaroslav Liška. Konečnou cenu se zákazník dozví vždy po prohlídce vozu. Rozhodující je totiž i to, kolik má motor válců, o jakou se jedná značku a typ auta.

Ne každé auto je pro dodatečné úpravy vhodné. Novější modely totiž už mají úsporné motory. Pokud řidič nenajezdí ročně řádově desítky tisíc kilometrů, investice se vrací velmi pozvolna.

Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrný věk osobního vozidla je těsně pod hranicí šestnácti let
Lidé vozí z ciziny čím dál starší ojetiny. Zvyšme ekodaň, navrhují prodejci

Zatímco statistikám registrace nových vozů s klasickým fosilním palivem či s pohonem na baterie vládne v tuzemsku domácí Škoda Auto, u autoplynu je tomu jinak. Prodejům dominuje rumunská Dacia (3 732 nových vozů v ČR za rok 2022). Druhý je s výrazným odstupem francouzský Renault (232 registrací v loňském roce). Dáno je to však tím, že většina velkých koncernových automobilek pohon na plyn nenabízí, a pakliže ano, jedná se o CNG.

Provoz na LPG ovšem nemá jen samé výhody. Majitelé vozů musí hlídat životnost tlakové nádrže. Ta je stanovena na deset let od data výroby. Poté je nutné ji vyměnit. Náklady se pohybují od šesti tisíc korun, záleží na velikosti nádrže a také typu. Jednou za rok nebo po ujetí 10 tisíc kilometrů musí systém zkontrolovat revizní technik.

Prohlídka trvá do půl hodiny a stojí kolem pěti set korun.

Registrace nových osobních automobilů za rok 2022 v ČR – podle paliva

Celkem zaregistrováno 192 087 osobních automobilů.
Benzin: 127 650 (66,45 %)
Nafta: 47 490 (24,72 %)
Benzin + LPG: 3 966 (2,06 %)
Elektro: 3 892 (2,03 %)
Benzin + elektro: 3 309 (1,72 %)
CNG: 807 (0,42 %)
Nafta + elektro: 251 (0,13 %)
Benzin + CNG: 1 (0,00 %)
Nezařazeno: 4 721 (2,46 %)

Registrace nových aut na pohon benzin + LPG:
2022: 3 966
2021: 2 259
2020: 1 280
2019: 406
2018: 816
2017: 1 200
2016: 498
2015: 1 279
2014: 1 481
2013: 647
2012: 514

Zdroj: Svaz dovozců automobilů