Nezodpovědní šoféři způsobují velké potíže hlavně v Bukovci a na Hrčavě. Nerespektují dopravní značky a často si zkracují cestu mezi státy tak, že místo velkých hraničních přechodů využívají přechody místní, přestože ty mají sloužit jen pěším, cyklistům a osobním autům. „Je to minimálně čtyři až pět kamionů denně," naznačil včera bukovecký místostarosta Daniel Hořava.

Výsledek? Poničená krajská silnice třetí třídy, které kvůli plně naloženým kamionům postupně upadává krajnice. „Ta cesta je užší než ostatní silnice. Navíc se tam pohybují naši občané, ale i turisté a cyklisté, kteří míří do Kempalandu a k nejvýchodnějšímu bodu ČR," dodal Daniel Hořava. Kamiony vozí nejčastěji dřevo, v poslední době je to i písek a další materiál. Šoféři prý mají i své „průzkumníky", kteří je informují o tom, zda u cesty nehlídkují policisté. „Oni absolutně nerespektují značky. Chodíme kolem toho už tři roky, v Polsku jsme měli tři jednání, ale tam je to běh na dlouhou trať," pravil místostarosta.

Návrh: sankce i ztráta bodů

Situaci by měla změnit připravovaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Tato novela, kterou nyní spolu s legislativci připravuji, se na palčivý problém příhraničních obcí zaměřuje," tvrdí jablunkovský senátor Petr Gawlas s tím, že na krajském úřadě se v minulých dnech konala schůzka, na které se probíraly podrobnosti. Zástupci Bukovce a Hrčavy zde mluvili také s hejtmanem či krajským policejním ředitelem.

Petr Gawlas zdůrazňuje, že polští řidiči spoléhají na to, že jim hrozí směšné sankce. Proto se jim vždy vyplatí zaplatit pokutu maximálně 2,5 tisíce korun. „Jednak si zkrátí celou trasu přibližně o 70 kilometrů, a jako bonus navíc ještě ušetří na mýtném," upozornil senátor. „Připravovaná novela se snaží tento problém řešit zejména přesným vymezením daného typu přestupku v zákoně a následně i navýšením horní hranice udělovaných pokut a zavedením bodových postihů za tento přestupek. Za příslušný přestupek je nyní v nezkráceném správním řízení možno udělit pokutu pouze do výše 2500 korun, nově se proto s ohledem na vzniklé škody navrhuje sankce až dvacet tisíc korun. Přestupek bude také možné řešit blokovou pokutou a udělením dvou trestných bodů," naznačil. „Postoj zástupců kraje k projednávané problematice byl velmi pozitivní a vstřícný a všichni účastníci schůzky podpořili snahu o úpravu zákona. Jednání se navíc významným způsobem vedla také kolem možností okamžitého řešení problému," tvrdí Petr Gawlas. Už 26. července by se tak mělo přímo v Bukovci jednat o lokalitách, ve kterých se instalují zábrany, případně kamery.