Debatovali o přínosech i negativech toho, že v podbeskydské obci rozjela své linky jihokorejská firma. K plusům patří podle účastníků setkání zejména vliv na snížení nezaměstnanosti.

„Na konci srpna byla nezaměstnanost v kraji 11,8 procent. Nebýt automobilky, byla by dnes téměř na třinácti procentech,“ uvedl Marian Lebiedzik, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.

Hlavním problémem zůstává doprava. Areál firmy je silnicí napojený na jediný kruhový objezd, který kapacitně nestačí. Na začátku a na konci směny jej zablokují auta na desítky minut. „Autem jezdí do práce asi dvě třetiny zaměstnanců,“ podotkl mluvčí Hyundaie Petr Vaněk.

Stát slíbil lidem vybudování nové mimoúrovňové křižovatky. „Měli jsme už tři návrhy, ale většinou narazily na nesouhlas strany zelených nebo ekologů,“ vysvětlil Robert Szurman, zmocněnec ministra průmyslu.

Místní lidé se již s existencí podniku vyrovnali. „V současné době už je Hyundai pro obec přínosem. Myslím, že se nám z Nošovic podaří s pomocí urbanisty udělat pěknou vesnici. Nebo možná městys,“ doufá starosta Miroslav Kačmarčík.

(mon)