Olšar v takzvané „bystřické výzvě“ ministrovi napsal, že jeho odpověď s návrhem řešení očekává do 30. června. „Po tomto datu jsem připraven k organizaci akcí občanské neposlušnosti, jako jediného demokratického nástroje k prosazení zájmu občanů našeho regionu,“ tvrdí starosta.
Ve výzvě vysvětluje, proč se doprava na zhruba patnáctikilometrovém úseku prakticky zastavila, a za jediné řešení považuje okamžitý odklon kamionové dopravy na silnici Český Těšín – Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – hraniční přechod Bílá – Bumbálka – Makov.
Převedení dopravy na silnici, která nekoliduje s žádnou dopravní stavbou, podle něj významně odlehčí silnici I/11 na Třinecku zvláště v období dovolených. „Navíc dojde k výraznému zlepšení bezpečnosti,“ poznamenal starosta.
Pobucký se proti návrhu ohradil
Výzvu předal i během jednání na krajském úřadu, kde se řešil rozvoj dopravní infrastruktury v kraji. Zde ale narazil u náměstka frýdecko-místecké primátorky Michala Pobuckého, jenž upozornil, že návrh je pro město zcela nepřijatelný. „Já s tím zásadně nemohu souhlasit, takže jsem se proti tomu ohradil,“ řekl Pobucký redakci. Připomněl, že Frýdkem-Místkem už nyní denně projíždí 44 tisíc aut. Míní, že při dalším navýšení počtu vozidel by se doprava ve městě kompletně zastavila. „To by byla tragédie,“ poznamenal. Ředitelství silnic a dálnic navíc plánuje rekonstrukci důležitého mostu u víceúčelové haly, z něhož v poslední době odpadávají kusy betonu.
Pomohou jednání se sousedními státy?
Odklon dopravy, jak ho navrhuje Ladislav Olšar, je v kompetenci krajského úřadu, nicméně je velmi nepravděpodobné, že takové rozhodnutí padne. Olšar v „bystřické výzvě“ ministrovi píše, že po staré silnici I/11 jezdí v průměru 22 tisíc aut denně, z nichž třetina jsou kamiony.
Kritický je úsek v Hrádku, kde se staví silniční průtah a zároveň probíhají práce na železničním koridoru. „Tyto dvě stavby se realizují v těsné blízkosti, navíc staveniště obou staveb protíná stávající přetížená silnice I/11. Denně jsme svědky kolizí mezi automobilovou dopravou a technikou dopravních staveb. Je s podivem, že orgány, které dohlížejí na bezpečnost práce, dosud výstavbu průtahu Hrádkem nezastavily,“ tvrdí bystřický starosta. Dopravu „po klikatých provizorních serpentinách“ uprostřed Hrádku lze prý označit za fatální.
Olšar i Pobucký naznačují, že ve hře jsou i jednání se sousedními státy. „Pokusím se vyvolat jednání mezi krajem a polskou stranou, případně mezi ministerstvy dopravy ČR, Polska a Slovenska o možnosti odklonění tranzitní dopravy Polsko – Slovensko mimo úsek I/11,“ pravil Olšar.
„To by v tom byl čert, aby se nenašlo řešení,“ uvedl s tím, že problémových míst na I/11 je víc. „Špatné mosty v Neborech, v Bystřici přes Hluchovou a tak dále. Když bude stav mostů vyhodnocen jako havarijní, jsem zvědav, kam dopravu odkloní – není kam.“