Deník už dříve informoval o tom, že žluté expresy budou jezdit z Prahy na Ostravsko s tím, že dále do Třince a slovenské Žiliny nebudou jezdit přes Bohumín a Karvinou, ale přes ostravskou zastávku Stodolní a Havířov. Dopravce slibuje vysoký komfort ve vlacích, kde se bude o pohodlí cestujících starat palubní personál, chybět nebude možnost nabíjení drobné elektroniky a připojení k internetu.

Více informací o vlakové dopravě v regionu čtěte v Souvisejících článcích

Vagony, kterých by mělo být objednáno 50, zatím představeny nebyly. Společnost RegioJet však ve čtvrtek oficiálně informovala o lokomotivách, které je budou tahat. Přestože jsou lokomotivy původem z plzeňské škodovky, ještě nedávno jezdily v Itálii. Aby mohly vyjet opět na české koleje, musí projít některými nezbytnými úpravami.

První lokomotiva společnosti RegioJet absolvovala v úterý 1. února 2011 úspěšně technicko-bezpečnostní zkoušku a splnila tak podmínky pro provoz na železniční síti v ČR. Zkouška probíhala na trati Přerov – Nedakonice. Po této zkoušce budou ještě probíhat zkušební jízdy na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích a následným vydáním průkazů způsobilosti Drážním úřadem pak bude lokomotiva připravena do provozu. Jde o první lokomotivu z celkového počtu devíti, které budou následně využívány pro vozbu vlaků InterCity RegioJet na trase mezi Prahou a Ostravskem,“ informoval mluvčí společnosti Student Agency, po kterou dopravce RegioJet patří, Aleš Ondrůj.

Lokomotiv koupených od italského dopravce je celkem devět. Vyrobeny byly na začátku devadesátých let. Kvůli jejich nevyužití u českých dopravců, je koupil italský dopravce Ferrovia Nord Milano, který s nimi zajišťoval osobní dopravu na severu země. Všechny stroje nyní procházejí celkovou repasí.

Pro potřeby dálkové dopravy jsou lokomotivy upravovány tak, aby mohly na železničním koridoru dosahovat provozní rychlosti 140 km/hod. Kvůli vyšší rychlosti jsou čelní skla vyměňována za bezpečnější.

Lokomotivy ale prošly i několika dalšími úpravami. „Jednalo se zvláště o přesunutí stanoviště strojvedoucího zpět na pravou stranu, odstranění některých úprav ve strojovně lokomotivy a dosazení vlakového zabezpečovače a radiostanice, které odpovídají českým požadavkům," říká Jan Paroubek, provozní ředitel RegioJet.

Instalován je rovněž nový elektronický rychloměr, který současně plní i funkci jakési černé skříňky lokomotivy. Poprvé bylo u tohoto typu lokomotiv také dosazeno zařízení zvyšující bezpečnost cestujících – ovládání centrálního zavírání dveří vlaku a přemostění záchranné brzdy, které zabrání nouzovému zastavení vlaku na nebezpečných místech, jako jsou např. tunely nebo vysoké mosty.

Podle posledních informací by žluté expresy měly vyjet na přelomu jara a léta. Do té doby by měly být připraveny všechny lokomotivy. Do rozjezdu žlutých expresů budou lokomotivy zapřahány do jiných vlaků.

„Do doby pravidelného provozu na dálkových vlacích IC RegioJet budou lokomotivy využity pro provoz u dalších dopravců. To umožní jejich plné vyzkoušení v reálném provozu před nasazením do pravidelné vozby osobních spojů“ doplnil informace Ondrůj.

Čtěte také:

RegioJet: Žluté expresy budou jezdit přes Havířov

ČD: Železničáři rovnají koleje a nasazují nové vlaky