Stavební firmy se měli v pondělí domluvit s Povodím Odry na tom, co udělat, aby se na místo mohly dostat s potřebnou technikou, a další detaily. Ve středu by mohly začít pracovat na netrpělivě očekávané proměně řeky Ostravice a jejích břehů. Potvrdila to mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Výsledkem jejich práce v této fázi by měl být vodácký přístav se třemi vodáckými zastávkami. „Vodácký přístav vyroste necelých sto metrů pod soutokem Ostravice s Lučinou po proudu řeky,“ řekla Vojkovská s tím, že tři vodácké zastávky budou sloužit zároveň jako slunicí plochy. Vedle vodáckého přístavu nebudou časem chybět ani loděnice vodáckého spolku Campanula, který bude mít celé přístaviště na starosti.

„Máme všechna potřebná povolení a do srpna bychom chtěli připravit žádost o evropské dotace, které by nám měly pomoci z velké části stavbu loděnice financovat,“ sdělil předseda vodáckého spolku Campanula František Vyhňák. Dodal, že stavba loděnice by měla začít příští rok na jaře a do podzimu by měla být hotova. Campanula plánuje zřídit vedle loděnice také půjčovnu kol a in-line bruslí. Lidé si budou moci vypůjčit i veslice a projet se třeba pod Slezskoostravským hradem.

Stavba vodáckého přístavu i ploch pro slunění je součástí městského projektu spolufinancovaného z evropských peněz s názvem Revitalizace řeky Ostravice. Do dvou let by měl řeku zpřístupnit Ostravanům.

Po delším jednání představitelů Ostravy na ministerstvech financí a průmyslu a obchodu to vypadá, že letos budou peníze i na vyčištění řeky od sedimentů a stavbu odpadovodu. Stavbu za tři sta milionů korun má financovat stát. Meziresortní komise projekt schválila, pak se kvůli formálním průtahům věc zadrhla. Michal Žurovec z tiskového odboru ministerstva financí, které zakázky vyhlašuje, minulý týden potvrdil, že projekt se nakonec do harmonogramu zadávání veřejných zakázek na tento rok dostal.

To by podle náměstka ostravského primátora pro finance Tomáše Petříka (ODS) znamenalo, že město by nemuselo měnit svoje plány a mohlo postupovat podle původních propozic revitalizace řeky. „V pátek mám další jednání na ministerstvu financí, pokud se nám podaří projekt vysoutěžit do září, a vybrat tedy zhotovitele, nebudeme muset podnikat složité logistické manévry,“ tvrdí Petřík.

Kdyby totiž město slíbených tři sta milionů korun, se kterými letos počítalo, dostalo později, s revitalizací Ostravice a jejích břehů by sice začalo, ale například cyklistické stezky, trasy pro bruslaře, visuté promenádní galerie, štěrkové lavice pro volný pohyb živočichů by se stavěly po úsecích. Tak, aby se nepoškodily a nemusely se znovu bourat, až by sem najela technika a stroje na odtěžování sedimentů.

Usazeniny je podle náměstka primátora pro životní prostředí Dalibora Madeje (ODS) nutné odtěžit proto, aby voda v řece byla čistější. Také prodloužení odpadovodu z průmyslové zóny Paskov by pomohlo zlepšit kvalitu vody v řece. „Voda v Ostravici je už nyní dost kvalitní, problém je její hnědá barva. Neškodí zdraví, ale nepůsobí dobře esteticky. Na první pohled lidi odrazuje od toho, aby se v ní koupali,“ vysvětlil už před časem Madej.