Na jednání přišli zástupci krajského úřadu, kteří vysvětlovali zdržení s výstavbou podjezdu Via Lyžbice, a také stěžovatelé. Těm vadí, že před časem přišli o přechod přes trať u Slovanu. Právě tam má podjezd vzniknout. Na krátkém úseku se provádí více staveb. Přestože spolu investoři komunikují, práce na podjezdu naberou možná až roční zpoždění.

Podjezd zatím nestaví, obálky s nabídkami se otevřou příští týden

„V podstatě jsme ve fázi, kdy 20. září byly odevzdány obálky a příští týden se otevírají,“ řekl Ivo Muras, který na krajském úřadu vede odbor dopravy a silničního hospodářství. „Je to velice složité se přesně v daném termínu dostat na takovéto stavby,“ pravil. A naznačil, že to souvisí s tím, že i kraj v posledních letech utlumil peníze na dopravní stavby, a tak firmy o zakázky bojují všemi možnými prostředky.

Do Třince přijel i Murasův kolega Milan Novotný, který na kraji řídí investiční a majetkový odbor. Zopakoval, že zakázka byla již jednou vyhlášena a zrušena – důvodem byla „nejednoznačnost výkladu“ pro uchazeče, kterých bylo 29.

„Bohužel projekt vykázal nějaké vady, mrzí nás, že se to takhle zadrhlo,“ prohlásil Novotný s tím, že krajská rada se bude nabídkami zabývat 19. října. Pak se bude čekat na to, zda někteří uchazeči opět nepřijdou s námitkami. „Pokud je nepodají, pak se snad půjde velmi rychle,“ tvrdí Novotný. Je ale pravděpodobné, že do konce roku se s výstavbou podjezdu za 400 milionů korun nezačne. - přečtěte si také: Zdržení s podjezdem ovlivní stavbu lyžbické zastávky

Kritik chtěl omluvu za zrušený přejezd u Slovanu

Třinecká starostka Věra Palkovská podle svých slov považuje „za obrovské vítězství“, že se jednotlivé stavby, o nichž se řadu let hovořilo, podařilo s investory dojednat. Na jednání zastupitelů ale čelila kritikům. Tím nejhlasitějším byl Luboš Houška, který žije v lokalitě „za tratí“. Připomněl, že zrušení přejezdu u Slovanu řadu lidí štve. „Vy stavíte, my jsme občané. Máte se o nás postarat. Postarali jste se tak, že nás posíláte sedm set metrů doprava a sedm set metrů doleva. Paní Palkovská, já vám děkuju za ty komplikace, které z toho už teď máme,“ řekl do mikrofonu Houška a dodal, že přes trať chodí dál, přestože je to zakázané a v místě jsou bariéry.

Stejný postup volí další tisíce lidí, kteří se potřebují dostat do Lyžbic ze sídliště na Sosně či z nemocnice ve stejné městské části. „My si to tam nějak přeskáčeme. Ale já bych byl rád, kdyby se nám za tyto problémy někdo omluvil,“ prohlásil dvaačtyřicetiletý Houška, který za tratí žije pět let.

„Tu se nemá kdo za co omlouvat. Nestavět – to je jediná možnost,“ reagovala Palkovská. Naznačila, že ke zrušenému přejezdu jsou „neustálé dotazy i slovní útoky“, podle ní však musí být každému jasné, že takové stavby se vždy někoho dotknou.

Na zastupitelstvo přišel i Oldřich Zlámal, který má na starosti optimalizaci trati mezi Bystřicí a Českým Těšínem. Chápe, že je to pro lidi problém, ale zrušení přejezdu obhajoval. „Je to z důvodu technického, ne že by někdo chtěl dělat naschvály,“ shrnul Zlámal.

Náhradní doprava není pro všechny, stavbaři časem slibují průchod

Město v lokalitě zajistilo náhradní dopravu – mikrobus, který denně sveze asi čtyřicet lidí. Většina obyvatel tak chodí pěšky – buď přes zakázané místo, nebo oklikou. „Vozidlo je momentálně využívané ze sedmdesáti procent, pouze jedenkrát bylo prázdné. Je to podaná ruka, ale abychom uspokojili všechny, to není možné,“ řekla Palkovská.

„Dali jste auto, za to jsem vděčný,“ konstatoval Luboš Houška. Dodal, že jeho syn mikrobus využívá alespoň ráno cestou do školy. Odpoledne se však „nemá jak vrátit“, protože vůz už tou dobou nejezdí, a tak se o jeho cestu musí stejně postarat sám.

Stavbaři slibují, že v polovině roku 2012 se už lidé budou moci dostat na druhou stranu průchodem, byť v té době stavba zdaleka nebude u konce.