Podle organizátorů půjde o vážně míněné, avšak netradičně pojaté zpomalení dopravy v kritickém úseku mezi Třincem a Vendryní se začátkem ve 13.30 hodin. Happeningem chtějí město Třinec, Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, Krajská hospodářská komora Moravskoslezského kraje a další obce a firmy v regionu upozornit na nutnost modernizace silnice I/11.

Vyhrávat má gorolská kapela Oldrzychowice, řidiči budou dostávat letáky a občerstvení. „Nechceme řidiče naštvat, ale žádáme o pomoc, aby se mohlo konečně začít stavět,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. Dříve nátlakové akce odmítala. „Snažili jsme se lidi přesvědčit, že pokud není stavba připravena, nemá smysl nic takového dělat. Nyní je situace úplně jiná,“ uvedla starostka.

Podle ní je téměř u konce příprava nejkritičtějšího, zhruba pětikilometrového úseku silnice I/11 mezi Oldřichovicemi a Bystřicí, kde neexistuje žádná objízdná trasa na Slovensko a denně zde projede až 27 tisíc aut. „Na tento úsek, který má z obou stran přiváděč, již máme souhlasy vlastníků, běží stavební řízení a je i technicko-administrativně možné začít stavět,“ tvrdí Palkovská s tím, že osobně přesvědčovala majitele pozemků a nemovitostí podél trasy, aby je prodali, a pomohli tak výstavbě. „Jak se těm lidem mám teď podívat do očí, když mám zprávy, že zahájení stavby se odkládá?“

Nejistota kolem výstavby se nelíbí ani podnikatelům. „Současný stav nezohledňuje klíčový význam silnice I/11 pro hospodářský rozvoj kraje, ale má naopak negativní vliv na rozvoj podnikání, bezpečnost i životní prostředí,“ míní Miroslav Fabian, generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Happening má připomenout pět let staré vládní usnesení, že výstavba přeložky v úseku Třanovice-Bystřice začne v roce 2009 a skončí v roce 2012.

Město chce stavět do roka, vše ale nakonec může být trochu jinak. Třinecký poslanec Jiří Rusnok oznámil, že v otázce zahájení stavby se dohodl kompromis. „Starostka Palkovská slevila z požadavku zahájit stavbu už v roce 2012. Město ale bude požadovat, aby se v průběhu příštího roku dokončily přípravy a vysoutěžil zhotovitel stavby tak, abychom mohli začít stavět pokud možno už v roce 2013,“ řekl Rusnok s tím, že zahájení za dva roky umožní financování z evropských fondů. To je podle něj v současné době lepší varianta, protože se nelze spoléhat pouze na peníze ze státního rozpočtu.

Poslanec tvrdí, že zahájení stavby už v příštím roce by přineslo rizika, která by nakonec mohla dokončení silnice „výrazně oddálit“.