Plány na vybudování takzvané Beskydské cyklostezky dostávají konkrétní obrysy. Uvedla Helena Pešatová, starostka Frýdlantu nad Ostravicí. Právě toto město podalo v listopadu 2010 žádost o dotaci, a to jako garant za všechny obce, kterými trasa prochází.

Celkový rozpočet na tento projekt činil 22,2 milionu korun, z toho dotace je zhruba 16,6 milionu. „Náš plán má nyní zelenou. Ostatní náklady s vybudováním této trasy ve výši 5,6 milionu korun uhradí obce z vlastních zdrojů. Půjde o úsek z Bašky přes Pržno, Frýdlant nad Ostravicí na Ostravici s napojením na Čeladnou. Naváže na vybudovanou část ve Frýdku-Místku a rozestavěný úsek z Vratimova do Sviadnova, který byl podpořen už vloni. Tedy v blízké budoucnosti bude možné dojet z Ostravy až k nám do Beskyd, a to je dobrá zpráva,“ řekla Helena Pešatová.

Dodala, že přípravná fáze projektu cyklostezky z Bašky do Ostravice začala v roce 2007, kdy se zpracovala studie pro 22 kilometrů dlouhou trasu. V průběhu zpracování došlo mnohokrát k jejím úpravám. Zejména z důvodu neprůchodnosti přes některé pozemky byla nakonec cyklotrasa zkrácena na 12,7 kilometru, z toho činí cyklostezka, ať už nově budovaná nebo jako rekonstruovaná část, zhruba 7,3 kilometru. Zbytek, tedy asi pět a půl kilometru, povede po stávajících komunikacích bez stavebních úprav.

Ke zkrácení trasy došlo v obci Baška, a to směrem od Frýdku–Místku, a v obci Ostravice, kde byla vypuštěna větev na Mazák. Úplně musela být vyřazena trasa v obcích Čeladná a Pstruží. Konečná trasa v současné době tedy začíná v Bašce-Hodoňovicích, prochází podél řeky Ostravice celým Pržnem a dále kombinovaně podél řeky i po místních komunikacích Frýdlantem nad Ostravicí. Ve městě se na Nové Dědině větví. Jedna větev přechází přes lávku na Nové Dědině do Nové Vsi a pak až na Ostravici s ukončením za autobusovým nádražím. Druhá větev na Nové Dědině prochází pod silnicí I/56, dále podél Čeladenky a končí v chatové osadě u Čeladenky.

V budoucnu se počítá s možností pokračování přerušené trasy na Čeladnou a Pstruží. „Nyní bude probíhat soutěž na zhotovitele stavby a činnost technického dozoru, abychom s výstavbou cyklostezky mohli začít co nejdříve. Mělo by se tak stát letos v listopadu. Stavba pak potrvá 22 měsíců, tedy do srpna 2013,“ uvedla Pešatová a dodala: „Cyklistická doprava je krajským tématem. Vyspělé země Evropy jako Rakousko, Německo, ale i třeba Nizozemsko nám v tomto mohou být příkladem. Projekt Beskydské cyklostezky nabízí řadu možností k rozvoji, například agroturistiky, ale i dalších navazujících aktivit. Věřím, že se nám ji podaří zdárně dokončit.“