Ještě v živé paměti je střet vlaku a kamionu z prosince 2015 na železničním přejezdu v centru Frýdku-Místku. V sobotu se stal přejezd mezi vlakovým nádražím a halou Polárkou dějištěm další nehody, která mohla skončit tragédií srážku vlaku a auta však odnesla „jen“ zničená přední část volkswagenu.

Ačkoli je přejezd chráněn výstražnými kříži i světelným a zvukovým zařízením, část motoristů na předpisy nedbá. Lidé ve městě diskutují, zdali by bezpečnost nezvýšilo umístění závor. Názory se různí. „Jedině slepý může vjet na přejezd, kde blikají červená světla. Jezdím tam pravidelně a musím říct, že řidiči jsou velmi lhostejní a jezdí i na červenou. Nemusí být žádné závory, jen dodržovat předpisy,“ poznamenala jedna ze čtenářek na facebooku Frýdecko-místeckého a třineckého deníku.

Magistrát poukazuje na to, že nemá oprávnění k tomu, aby závory na přejezdu vybudoval. „Všeobecně platí, že prvořadá jsou výstražná červená světla, která mají všude ve světě stejný význam stop. Závory jsou doplňkovým bezpečnostním prvkem,“ řekl náměstek primátora Karel Deutscher. Nesporným faktem ale podle něj je, že nezodpovědní řidiči už způsobili na přejezdu u haly Polárky několik nehod. „Město by tedy vybudování závor, o jejichž potřebnosti rozhoduje Drážní inspekce, podpořilo,“ doplnil náměstek.

Kolejiště má na starosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se závorami do budoucna počítá. „V současné stavbě se připravuje zadání projekčních prací. O změně rozsahu a způsobu zabezpečení přejezdu bude rozhodovat Drážní úřad. Nezávazný termín realizace v případě hladkého průběhu projektové přípravy i schvalovacích procesů je v roce 2019,“ upřesnila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Debaty o závorách nabraly na intenzitě na přelomu let 2015 a 2016. Tehdy v prosinci smetl vlak návěs kamionu s polským řidičem, který na koleje vjel desítky vteřin po spuštění výstražných světel, o pár týdnů později se zase vlak srazil s osobním automobilem. U obou havárií neutrpěl nikdo vážné zranění.

Správa železniční dopravní cesty upozorňuje, že přejezdy jsou pouze tak bezpečné, jak bezpečně se na nich budou řidiči chovat. „Ani sebelepší zabezpečení nebude nic platné, když se řidič dobrovolně rozhodne jej nerespektovat. Drtivou většinu dopravních nehod na železničních přejezdech způsobili právě řidiči motorových vozidel,“ uvedl před časem mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Řidiči leckdy nerespektují dokonce ani přejezdy opatřené závorami. Ty buď objíždějí, nadzvedávají je nebo na přejezd vjíždí už v době, kdy je v činnosti červené světlo.

Nehoda zastavila provoz na tratiStřet vlaku a osobního automobilu se udál v sobotu kolem 19.30 hodin. Trať z Frýdku-Místku do Ostravy musela být na delší dobu uzavřena. „Jako první se na místo dostavili dobrovolní hasiči z Frýdku, kteří kolem místa nehody projížděli krátce po jejím vzniku při návratu z předešlé události,“ upřesnil mluvčí krajských hasičů Marek Gašparín. Řidič auta byl po střetu odvezen ke kontrole do nemocnice, strojvůdce a cestující z vlaku přečkali střet bez úhony.