Zatímco do silně dotovaných železničních staveb na území Třince půjdou letos a napřesrok řádově stovky milionů korun, AS žádné investice, navíc bez štědré veřejné podpory, nepřitahuje. O jeho modernizaci se hovoří od roku 2005, kdy bylo město víceméně donuceno stanoviště odkoupit od českotěšínské společnosti Transportservis.

Po projektové studii přišla krize

Třinec pak část pozemků investorům nabízel opakovaně. Plocha sice začala zajímat realitní kancelář Sting, která sídlí jen pár metrů odtud, jednání ale nepřinesla konkrétní výsledek. Už předloni bylo jasné, že krize odsunula plány minimálně o několik let.

Firma si nechala vytvořit prvotní návrh využití pozemků, takzvanou projektovou studii, se kterou seznámila vedení města. V záměru jde o stavbu objektu s prodejními a kancelářskými prostory. Jednání s městem však musela realitka pozastavit. Před dvěma lety to zdůvodnila tím, že banky odmítají financovat většinu developerských projektů.

Investoři vyhlížejí lepší časy, areál teď není zajímavý

Není jasné, zda se v dohledné době něco změní, moc pravděpodobné to ale není. „Nenastala zatím vhodná doba pro realizaci tohoto projektu, do budoucna jej však nevylučujeme. Pro investory to v tuto chvíli není zajímavá příležitost z hlediska návratnosti,“ sdělil tento týden redakci ředitel RK Sting Michal Pitucha.

Za důležitý mezník pro to, aby stanoviště investory vůbec zajímalo, se považuje zrušení regulačního plánu. Ten počítal s vybudováním podzemního parkoviště, což bylo nereálné. Někdejší třinecký místostarosta Radim Kozlovský před dvěma lety prohlásil, že město parcely nenabízí proto, aby si vylepšilo příjmy. „Takovou potřebu prodávat nemáme, jako zajíce v pytli bychom to neodprodali,“ řekl tehdy Kozlovský.

Ať už v budoucnu koupí pozemky kdokoli, musí zachovat přepravní terminál a veřejné WC. Mluvilo se rovněž o tom, že na stanovišti by mohla zmizet až třetina stání pro autobusy, ovšem 15 míst by zůstalo. Chodci by nepřišli ani o veřejný vstup a výstup do podchodu pod Frýdeckou ulicí. Město si od příchodu soukromého investora slibuje hlavně chybějící finance na modernizaci staré budovy, WC a nevzhledného podchodu. Lidé by se tak po mnoha letech dočkali kulturnějšího cestování.

Kantor: Zastávka s dopravní situací zamíchá

Místostarosta Ivo Kantor zopakoval, že plán investora se „z důvodu krize zasekl“. Upozornil, že do rozhodování o budoucnosti AS a o tom, zda město takto velké stanoviště ještě potřebuje, vstoupí další faktory. Třeba železniční zastávka, která se buduje v Lyžbicích. Fungovat má už příští rok. - více o zastávce čtěte ZDE

„Každopádně ta zastávka s dopravní situací trošičku zamíchá,“ řekl v minulých dnech s tím, že možná bude zapotřebí „přebudovat MHD nějak jinak logisticky“.

Vliv zastávky půjde analyzovat zřejmě v roce 2013, v té době však do hry vstoupí i stavba prvního úseku přeložky silnice I/11. Kdy skončí, není jasné, podle Kantora nicméně bude možné kolem roku 2015 reagovat i na možnosti uvolněné staré „jedna jedenáctky“, včetně nastavení nových tras. Hovoří se o studii, která by měla zohlednit také to, že cestujících v městské hromadné dopravě dlouhodobě ubývá. - přečtěte si také: Ztráta MHD má letos dosáhnout 25 milionů

Kantor sice nevylučuje, že na stanovišti se časem podaří zrealizovat nějaký ideální záměr, v nejbližší době se však cestující na žádné převratné změny těšit nemohou. „To určitě ne. My tam budeme provádět jen minimální údržbu budovy, která nám patří,“ prohlásil.

Diskuse k toaletám mají tradici

Čas od času se na třineckém zastupitelstvu debatuje o veřejných toaletách, které město každoročně dotuje poměrně vysokou částkou. Naposledy téma otevřel Radim Turek. „Docela by mě zajímalo, jakým způsobem jsou provozovány známé záchodky na autobusovém stanovišti, kde je ztráta 425 tisíc korun. Takže bych chtěl znát důvody té ztráty a kdo záchodky provozuje,“ prohlásil před několika týdny. Podrobné informace k WC na AS by měl dostat 22. února.