Problémy se týkají právě úseku mezi Oldřichovicemi a Bystřicí, kde očividně ubylo pracovníků, ze stavenišť zmizela i těžká technika. Důvodem by měly být finanční problémy firmy SDS Exmost, která patří mezi zhotovitele bystřického úseku a údajně dluží subdodavatelům peníze.

Firmy, které mají tuto část stavby na starost, jsou ve svých vyjádřeních k obchvatu opatrné. Zástupce společnosti SDS Exmost ve středu odkázal na spolupráci s českou pobočkou portugalské firmy Mota-Engil Central Europe, se kterou zakázku získala. „My máme jenom 17,5 procenta realizace, a to už máme za sebou. Měli jsme dělat hlavně mostní objekty, ty už máme ukončeny. Akorát se dokončuje ještě betonáž desky 206. Nyní vše realizačně řeší firma Mota-Engil," uvedl jednatel a ředitel společnosti SDS Exmost Pavel Jankůj. Vyjádření firmy Mota Engil zatím není k dispozici.

Podle třinecké starostky Věry Palkovské se informace o problémech s bystřickým úsekem objevily začátkem srpna. „Já o tom vím z kontrolního dne," naznačila. S odkazem na rozhovor s Tomášem Opělou, šéfem Ředitelství silnic a dálnic Ostrava, ale prohlásila, že podle ŘSD jsou potíže pouze dočasné a v souvislosti s otevřením úseku Oldřichovice – Bystřice na podzim 2017 žádný průšvih nehrozí.

„Ptala jsem se, jestli můžeme za město nějak pomoci, jestli máme jít do zbraně, a bylo mi řečeno, že v této chvíli nikoliv. Je to záležitost ministerstva dopravy, ŘSD a zhotovitele. Oni tu věc řeší, zhotovitel dostojí svým závazkům a termín dodrží," uvedla ve středu Věra Palkovská.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové na stavbě panuje celkem čilý stavební ruch. „Lze to vidět i při pouhém průjezdu podél stavby po stávající silniční síti. Na realizaci dohlíží náš dozor stavby," řekla.

„Firma SDS Exmost není samotným zhotovitelem stavby, je členem sdružení firem realizujících tuto stavbu. Pokud firma má finanční potíže a bude muset řešit z toho plynoucí důsledky, budeme situaci sledovat. To znamená primárně budeme trvat na dodržení uzavřené smlouvy, tedy na odevzdání díla v termínu, kvalitě a ceně," sdělila ve středu odpoledne Deníku.

„Máme k dispozici i smluvní penalizace. V krajním případě můžeme v zákonem stanovených podmínkách od smlouvy odstoupit. Pro stavbu však toto není rozhodující, protože pro ŘSD je partnerem „sdružení", ve kterém je firma SDS Exmost pouze menšinovým členem. Jednáme tedy i nadále se sdružením a v souladu se smluvními podmínkami především s jeho lídrem. Pokud v rámci sdružení problémy jednoho člena vyvolají potíže, není to důvodem pro zastavení prací. Termín dokončení stavby tedy není tímto dotčen," konstatovala mluvčí ŘSD.

Obchvat Třince má být v provozu za 14 měsíců. Ministr Dan Ťok v červnu během návštěvy Třinecka tvrdil, že třetí úsek silnice, tedy komunikace spojující Třanovice a Nebory, půjde postavit do roku 2019.

Nikol Sikorová, Marek Cholewa