A zatímco před rokem ministerstvo dopravy počítalo s tím, že se nová cesta bude stavět od září 2015 do března 2019, momentálně není známo ani datum slavnostního výkopu.

Aktuální problém se týká změny v návrhu konstrukce vozovky. Původní asfalt nahradí cementobeton, který vydrží větší zátěž a má delší životnost. Je však o něco hlučnější. A podle úředníků by tato změna mohla významně ovlivnit životní prostředí a zdraví lidí.

Že jde o problém, který může stavbu oddálit, potvrzuje jablunkovský senátor Petr Gawlas, jenž se před několika dny setkal s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic ČR Janem Kroupou. „Potvrdil mi nutnost výměny povrchu z asfaltu na cementobeton. Jen se divím, že projektanti nereagovali dříve," uvedl Gawlas na facebooku s tím, že je nutné udělat všechno, aby stavba nenabrala zpoždění, „ač se o tom reálně mluví".

Gawlas podle svých slov nyní hodlá iniciovat schůzku s ministrem zdravotnictví. „Nový povrch je totiž hlučnější o 5 decibelů," konstatoval. Na novou silnici netrpělivě čekají i lidé v Hnojníku. Starosta Miroslav Molin ale včera uvedl, že samosprávy už nemohou situaci ovlivnit. „Byli bychom rádi, kdyby se stavba zahájila, ale jde to v podstatě mimo nás. Jsme akorát v roli čekatelů, co bude dál," shrnul a dodal, že ani starostové nejsou zdaleka o všem informováni. Molin zopakoval, že vše komplikuje novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, takzvaná EIA.

Zároveň prohlásil, že ani na stránkách Úřadu vlády ČR nenašel seznam staveb, u kterých má být jednáno o udělení výjimek. „Tak nevím, jestli budeme nakonec jásat, nebo plakat," pravil.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se zahájení stavby silnice I/68 podle všeho zpozdí a „zřejmě neproběhne v letošní letní stavební sezoně".

Přitom už v říjnu 2017 má být v provozu přeložka silnice I/11, tedy třinecký obchvat, což může znamenat, že mezi ropickou lokalitou Za Lesem a Hnojníkem se nákladní doprava naopak zahustí. Někteří starostové z této části regionu se obávají, že stávající silnici na Hnojník budou řidiči kamionů využívat při cestě na Frýdek-Místek. „Bez zákazových značek tady bude ta doprava neúnosná," řekl před časem Deníku Molin.