„V první etapě se odstraňují do očí bijící nedostatky,“ poznamenal při prohlídce vestibulu stanice. Dodal, že prostory byly například kompletně vymalovány. „Ještě jsme to celé čistili, což ale teď není moc vidět, protože je tady hodně prachu kvůli stavební činnosti,“ řekl s odkazem na práce u železniční stanice, které souvisejí s projektem revitalizace Olše.

„Druhá velká změna nastane, až sem dojde stavba koridoru. Bude tady moderní trať, moderní nástupiště, cestující sem přijedou i trošku jiným tempem,“ pravil Antonín Blažek. Poslední změny se podle něj budou týkat venkovních prostor a komfortnějšího způsobu přestupu na autobus. „Myslím si, že prvním krokem k tomu důstojnému příjezdu je, že sem jezdí vlak té nejvyšší kategorie, to znamená Pendolino. Takže aby to mělo i svou logiku, tak teď jezdí i v pondělí,“ uvedl Antonín Blažek.

Nádraží bylo ponuré. A neskutečně špinavé, vzpomínala Palkovská

Když přijel do Třince před časem, nádraží z padesátých let bylo podle něj „ponuré“. Starostka Věra Palkovská, která se ho na místě snažila přesvědčit, že Třinec si zaslouží kulturnější stanici, volí trochu jiná slova. „Neskutečně špinavé, plné pavučin. Před dvěma měsíci to bylo děsivé. A já bych k té třetí fázi ještě řekla – toalety a zázemí.“

Podle Palkovské Blažek první slib, že Pendolino bude „jezdit i nazpátek“, splnil. To, zda se podaří i proměna železniční stanice, je otázkou dalších dvou let. Vše totiž souvisí právě se stavbou koridoru. I stavba čtvrtmiliardového podjezdu pod tratí u náměstí TGM, jemuž se říká Via Lyžbice.

„Bez koridoru by se něco takového nestavělo,“ připomněla starostka. Moravskoslezský kraj, který je investorem, podle ní i tento týden ujistil, že podjezd se stavět bude, přestože v minulosti prověřoval jeho účelnost. „Bylo to potvrzeno, což je strašně důležité, protože kdyby to nevyšlo v souvislosti s koridorem, tak prostě podjezd by nebyl. A část Třince by byla odříznutá,“ konstatovala starostka s tím, že stavba u náměstí začne na jaře 2011, tedy za rok. - přečtěte si také: Kraj dal zelenou projektu v Lyžbicích

Zastávka v centru města má šanci, musí se ale "prokomunikovat"

Před třemi lety hýbala Třincem debata o vzniku vlakové zastávky v centru města. A má stále řadu příznivců. Nyní se toto téma – byť s otazníky – vrací do hry. „Já bych připomněla usnesení městského zastupitelstva, z něhož jednoznačně vzešlo, že prioritně je důležitá stavba podjezdu Via Lyžbice. Zastávce neříkáme ne, je to spíš záležitost samotného financování. Je to připraveno tak, že zastávka do budoucna je možná, ale je to věc dalších měsíců a jednání. Je to hodně o penězích, o vyvolaných investicích,“ řekla starostka.

„Předběžný souhlas tady je. V podstatě se musí jenom „prokomunikovat“ přesný čas té stavby, aby se to vázalo na všechny investiční činnosti na tom koridoru. Hlavní úlohu v tom hraje především SŽDC, potom samozřejmě město, případně další složky,“ uvedl Antonín Blažek. „Bude se jednat s investorem,“ shrnul.

K tomu, jak je využíván páteční posilový spoj SC Pendolino Sprinter, Aleš Ondrůj z Českých drah uvedl: „Průměrně 55 procent (asi 110) cestujících pokračuje do destinací Karviná hl. n., Český Těšín, Třinec. V případě Třince je to pak 40 až 50 osob v každém spoji a Třinec je s Karvinou nejpopulárnější destinací v trase za Ostravou. Dohromady se dá říci, že do Třince již spoj SC Pendolino Sprinter dovezl už více než 1500 cestujících. Podobné je pak využití pondělního ranního spoje SC Pendolino.“