„Je to opatření, na kterém se pracuje," uvedla během své návštěvy Jablunkova ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Upozornila ale, že systém nebude plošný a má se týkat oblastí s vysokou nezaměstnaností a nedostatkem pracovních míst.

„Bude to nový druh podpory pro ty, kteří potřebují dojíždět za prací z oblastí, kde žádná práce není," dodala Marksová. Ministerstvo podle ní chce, aby se cestování za prací v problémových místech lidem víc vyplatilo.

Detaily by měly být známy na podzim. Marksová naznačila, že pro výši cestovného bude stanoven limit. „Úřad práce bude platit cestovné buď individuálně, nebo zaplatí nějaký autobus ve spolupráci se zaměstnavatelem. Budou to různé formy, ale dejte nám ještě tři měsíce," prohlásila členka vlády.

Problém mobility se týká třeba Jablunkovska, kde řada firem nabízí mzdy kolem deseti tisíc korun hrubého. To obyvatele k cestování za prací nemotivuje, a tak zůstávají raději v místě bydliště.

Nápad proplácet lidem cestovné se zamlouvá třeba starostce Bukovce Monice Czepczorové. „Určitě by to pomohlo, každá koruna je dobrá. Ty výdaje jsou nemalé, doprava je drahá," prohlásila. Člověk, který dojíždí do Třince a má výplatu jedenáct až dvanáct tisíc korun, si podle ní snadno spočítá, že po odečtení nákladů pobírá v podstatě životní minimum. Obec má dlouhodobě problém najít dostatek pracovníků pro obecně prospěšné práce, to ale podle starostky neznamená, že Bukovečtí pracovat nechtějí. „Naši lidé jsou pracovití a opravdu o práci stojí," míní.

K cestám do práce ovšem lidé nepoužívají jen auta a autobusy, oblíbeným dopravním prostředkem se stává i kolo. Třinecké železárny spočítaly, že od jara do podzimu takto do huti vyráží pravidelně 4700 zaměstnanců. Někteří až z Mostů u Jablunkova.

Ve Frýdku-Místku a okolí se nyní dá při cestách do práce ušetřit. „Do práce cestuji hlavně autobusem. Naštěstí neprojezdím nic, protože využívám městskou hromadnou dopravu zdarma," shrnul 28letý Petr Bala z Frýdku-Místku. „Pocházím ze Slovenska, kde nic podobného nefunguje. Když se dostaví obchvat, tato výhoda skončí, takže proplácení jízdného pro zaměstnance bych uvítal všemi deseti," zamyslel se.

Třicet korun denně projezdí do práce Edita Polochová z Dobratic. „Je to celkem dost, takže někdy chodím i pěšky, abych aspoň něco ušetřila. Nápad s proplácením jízdného se mi taky samozřejmě moc líbí. Pokud by se to týkalo i našeho regionu, zcela určitě bych toho využila," dodala 21letá žena.