Zimní obutí bude od 1. listopadu povinné nejen v úsecích, které jsou označeny dopravním značením, ale na všech komunikacích.

Motoristům to ukládá schválená novela zákona. A i když se na první pohled zdá tato definice srozumitelná, mnozí řidiči nad tím, kdy je vlastně nutné zimní pneumatiky použít, tápou. Druhou větu „pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu“ si každý může vybavit po svém, zvlášť když v našich podmínkách je počasí nevyzpytatelné.

Frýdecko-místecký policejní mluvčí Vlastimil Starzyk redakci řekl, že řidiči by se měli od 1. listopadu připravit na namátkové kontroly, při kterých budou dopravní policisté v našem regionu zjišťovat, jestli řidiči mají na vozidlech už zimní pneumatiky.

„Nebudou se ale v žádném případě dělat nějaké razie. Nechtěli bychom, aby si šoféři mysleli, že je chceme šikanovat. Kolegové budou kontrolovat i hloubku vzorku,“ sdělil Vlastimil Starzyk, kterého zaskočila nejednoznačnost v pozměněném silničním zákoně.

„Po jeho přečtení si skutečně mohou někteří myslet, že je to stále na nich, jestli si auto přezují. Rozhodující bude ale hlavně počasí. Pokud bude 1. listopadu venku tak, jako bylo včera, nikdo nebude nikoho pokutovat, ani kdyby jel na letních. Já se ale domnívám, že by to mělo být dané bez výjimek,“ zamyslel se Starzyk.

O tom, že výměnu zimního obutí nechají řidiči na poslední chvíli jako každoročně, je přesvědčen Jakub Rybnikář, servisní technik pneuservisu H.A.S. v Místku.

„Myslím, že ani letos tomu nebude jinak. Někteří sice pomalu jezdí, největší nápor však očekáváme poslední týden v říjnu,“ řekl technik.

Dodal, že s novelou zákona očekávají také zdražení pneumatik v průměru asi o deset procent, ale hlavně jejich nedostatek na trhu. Příčinou zdražování je především nárůst cen energií a surovin. I když se na letošní nápor snažili předzásobit, počítají s tím, že sklady budou rychle prázdné. „Výrobci od loňského roku také postupně snižovali výrobu, neboť měli strach, že je neprodají. Letos je jich tedy mnohem méně. Kdo z prodejců neprovede včasnou objednávku, tak je prostě mít nebude,“ komentoval situaci Rybnikář.

Se zvýšením ceny za přezutí nepočítají, ta se bude lišit jen v případě, pokud si zákazník přiveze pneumatiky zakoupené jinde.

„Lidé se snaží v dnešní době šetřit každou korunu, takže využívají lákavých cen na internetu. Může se však stát, že tímto způsobem nakoupí pneumatiky, kterým chybí například rok do životnosti. Že rychleji zteří, toto však už většina z nich neřeší,“ sdělil technik s tím, že bezpečnost klesá, i když mají ještě stále dost hluboký vzorek.

K řidičům, kteří neponechávají nic náhodě, patří Radek Pašanda. „Pneumatiky si měním pravidelně. Najezdím ročně těch pětatřicet tisíc kilometrů, tak si to hlídám. Pokud však už mám nižší vzorek na zimních, tak je přes to léto dojedu. Aspoň na něčem ušetřím,“ usmál se mladý muž, který se podělil i o zkušenost s policejní hlídkou. „Policajt se se mnou hádal, že mám menší hloubku vzorku, než je předepsáno. Tak jsem vytáhl z kufru svůj vlastní měřák nakonec mi dal za pravdu. Něco na mě asi zkoušel,“ usmál se Pašanda.

Koho novela ani zdražování pneumatik zvlášť nevzrušuje, je Josef Volný. „Jaro, léto, podzim to jezdím do práce na kole. Šetřím na už tak drahém benzinu. Proto auto vytahuji z garáže minimálně, vlastně pouze v zimě. Proto ani nepřezouvám na letní gumy. Mně je to tedy v tuto chvíli úplně fuk,“ řekl Deníku čtyřicátník.

LADISLAVA VAVROŠOVÁ
MARTIN ŠRUBAŘ