Když se srazí dva automobily, pravděpodobnost přežití bez větších zranění je rozhodně vyšší, než při střetu automobilu s chodcem. Zatímco řidiči se většinou jen pomačkají plechy auta, u chodce byvají následky fatální.

Jen od roku 2014 bylo na silnicích našeho regionu usmrceno po srážce s vozem třináct chodců. Z toho rovnou osm na čtyřproudových silnicích.

Otázka je, kdo je na vině. Obhajoba i kritika totiž míří jak k chodcům, tak řidičům. Mnohé případy se dějí kvůli neukázněnosti chodce, jindy je pro změnu na vině řidič.

Příkladem může být událost z poloviny září, která se udála na přechodu ve Frýdku-Místku. Tehdy na přechodu pro chodce utrpěla smrtelná zranění mladá žena.

Zatímco jí pravděpodobně byla dávána z pravé strany přednost autobusem, řidič v levém pruhu podobný úmysl neměl, a tak po vstupu mladé ženy do vozovky došlo k tragickému střetu. Chodci jsou přitom již od škol prevencí nejen učitelů, ale i policistů nabádáni k tomu, aby byli na vozovce obezřetní.

A jak se vlastně jako chodec na čtyřproudové silnici chovat?

„Na širokých a víceproudých silnicích volte raději přechod, který má světelnou signalizaci nebo je v prostředku vozovky opatřen ochranným ostrůvkem. Vhodné je taky volit trasu, kde k přejití vozovky můžete využít nadchod nebo podchod,“ stojí na webových stránkách BESIPu.

Ve městech jsou ale případy, kdy ne vždy jsou přechody světelné, či opatřeny nadchodem nebo podchodem. V tomto případě je důležité být maximálně obezřetný.

„V polovině přechodu pro chodce, než vstoupíte do protisměrného jízdního pruhu, opět zkontrolujte, zda jste přijíždějícími řidiči respektováni a můžete přecházení bezpečně dokončit,“ nadále radí na webu BESIPu.